Bombardier CL415 az égi tűzoltó hidroplán
Kevés típus van a világon, amelyre annyira illene a munkarepülőgép kifejezés, mint a Bombardier CL-415-ös tűzoltógépre. Célszerűség és egyszerűség jellemzi ezt a szerkezetet. Robosztus kialakításának minden eleme fő feladatának, a tűzoltásnak lett alárendelve. A típus őse a CL-215-ös repülőgép 1967-ben repült először. A gép az azóta a Bombardier által megszerzett kanadai Canadair repülőgépgyár szülötte volt.
Két csillagmotorral, és hasonló kialakítással népszerű is igen sikeres tűzoltógéppé vált. Ennek nyomdokain és tapasztalataiból született meg a Bombardier CL-415-ös repülőgép.
1993-ban repült először mai formájában. A kétéltű gép vízről és szárazföldről is üzemelhet. Mivel rendkívül nehéz körülmények között dolgozik, a tervezés során – a tűzoltáson kívül – a fő szempont a megbízhatóság és a robosztus szerkezet volt.
A hosszú élettartam érdekében rozsdamentes anyagokat és egyszerű mechanikai megoldásokat alkalmaztak. Ennek köszönhető például, hogy a futómű behúzása is csak a törzs mellé történik – nevezhetnénk felhúzásnak inkább – hogy ne zavarja a vízre szállást.
Nemcsak a futóműakna ajtó maradt ki a tervezésből, de maga a futóműakna is a főfutók esetében… Érezhető, hogy az esztétika nem szerepelt a tervezési szempontok között, de azért valljuk be, ennek ellenére, valahogy mégiscsak egy gyönyörű repülőgép sikeredett ebből a munkaeszközből.
Jellemző és igen hatékony “munkamódszere”, hogy a tűz helyszínéhez legközelebb eső nagyobb vízfelület, pl. egy tó, vagy tengerpart és az égő erdő között ingázik. A vízkészlet pótlása menet közben, a vízfelszín érintésével mindössze 12 másodperc.
A vízfelvétel idejére vonatkozó gyári adat a 15 méteres magasságból történő süllyedés, a vízfelvétel a vízfelszínen siklás közben, majd a 15 méterre való visszaemelkedés együttes idejére vonatkozik.
A feltöltés után pedig indulhat is vissza a munkaterületre. A törzsben lévő tartályokból 6140 liter vizet képes akár közvetlenül a tűzfészekre dobni.
A gép egy, a tűztől 13 kilométerre lévő vízfelvevő hely esetén óránként 8 dobást tud végezni.
Tavaly Zadarból itt járt a Balatonon a típus egy példánya, cikkünk róla.