Brit légcsavaros óriásgépek: Bristol Brabazon és SaRo Princess hidroplán
A második világháború után a brit repülőgépgyárak utasszállító óriásokat építettek. Először nézzük őket videóinkon.
A rövid videó után egy hosszú a hidroplánról az angol videó csatornánkról.
A két repülőgépet nyolc légcsavaros hajtómű köti össze, amiből mi csak négyet látunk, mert azok duplák. Sőt egymással szembe forognak, koaxálisak. A hidroplánnál még ráfért egy szimpla hajtómű a szárny vége felé.
Végül is ezek lettek a gyengéi két okból. Egyrészt nem tudták leadni a szükséges teljesítményt, másrészt átgázolt rajtuk a jet korszak. Az angolok ebben is élen jártak, még gyáron belül is. A SAunders-ROe az ötvenes évek elején a képen látható jet vadász hidroplánt fejlesztette.
Másrészt az angolok építették meg az első sugárhajtású Comet utasszállítót, ott fedezték fel két katasztrófa árán az ablakok sarkának kerekítését.
Visszatérve: a két gép a harmincas évek luxusát ígérte két fedélzeten.
A Brabazon metszetén az első osztályon hatos fülkék, amelyek ággyá alakíthatóan, mint a két háború között a Pan American Airways hidroplán klipperein. Középen asztaloknál ülhettek az utasok, mögötte meg mozit nézhettek. Úrhölgyeknek külön szépitészeti szerekkel felszerelt toalet, uraknak bár. Még így is elfért rajta közel 100 utas.
A Hercegnőnél inkább a kabinos elhelyezés dominált, bővebben már írtam róla.
A Brabanzonból csak egy épült, a SaRo Princessből majdnem három. De a ötvenes évek végére leiskolázták őket a trendet hozó amerikai jet utasszállítók, a Boeing B707 és a McDonell-Douglas MD-10.