Cargo City épül Ferihegyen
2018-ban várható az új Cargo City átadása a Budapest Airport 2. Terminál melletti hatalmas fejlesztési területen. Szárnyal a hagyományos légi teheráru, de a futárcégek által kezelt árumennyiség is rohamosan növekszik.
Szeptemberben először lépte át a havi 10 ezer tonnát a budapesti repülőtéren kezelt cargo áru mennyisége, ami több mint 33 %-os növekedés tavaly szeptemberhez képest. Idén várhatóan meghaladja majd a 100 ezer tonnát a ferihegyi cargo forgalom.
A növekedés mögött több tényező is áll. A Qatar Airways Cargo idén márciustól heti kétszer (most október 7. óta pedig már háromszor) közlekedő járata nagy lökést adott a forgalomnak.
Megpörgettem a Repülni JÓ fotóarchívumát olyan reptéri képek iránt, amit az elmúlt években a tudósítások közben csak úgy mellékesen lőttünk. Nagyítva az igazi.
Másrészt a budapesti piacon jelenlévő két másik nagy cargo légitársaság, a Cargolux és a Turkish Cargo is jól teljesít.
Szintén nagyon fontos szereplői a légiáru piacnak azok a légitársaságok, amelyek az utasszállító járatokon ún. belly cargo-t, vagyis a repülőgép rakterében a poggyászok mellett extra teherárut is szállítanak. Ilyen légitársaság az Emirates is, amely tavaly decemberben váltott nagyobb típusra a naponta közlekedő Dubaj-Budapest járatán.
A Boeing 777-es repülőgép rakterébe pedig irányonként akár 20 tonna áru is pakolható.
Az Air China pekingi járatain szeptemberben rekord mennyiségű belly cargo-t szállított, de ugyancsak sikeres volt teheráru szempontból az Air Canada Rouge transzatlanti járata Torontóba.
A reptéri forgalomnövekedés másik motorját a futárcégek jelentik, amik a Budapesten állomásozó repülőgépeikkel éjszaka repülnek ki megpakolva a nagy nyugat-európai elosztó központokba, majd hajnalban térnek vissza új áruval. A DHL, a TNT, az UPS és a FedEx hagyományosan nagy szeletét teszi ki a ferihegyi áruforgalomnak, a DHL ráadásul idén nyártól egy második napi járattal igyekszik kielégíteni a növekvő igényeket.
(Forrás és a kereten kívüli fotók: Budapest Airport)