CES2024, repülő autók Las Vegasból
Minden év elején a figyelem Las Vegasra irányul, mióta ott rendezik a Consumer Electronic Show-t. A CES a világ legnagyobb új elektronikai fejlesztéseinek, köztük a járműveknek a seregszemléje.
A héten három különböző típusú, helyből felszálló elektromos hajtású (eVTOL) repülő autó tartotta a rendezvényen világpremierjét. Kettő ebből autógyár leányvállalata, ami megmutatkozik a dizájnban és tőkeerőben is. Ők csak egy az egyben méretű maketteket hoztak, csak a harmadik gép volt repülőképes.
Xpeng Aeroht Transformers Kínából
Első ránézésre egy hosszabbított sportautónak néz ki. Annyit mutattak belőle, hogy miként emeli ki, csukja be a szárnyait, a többi paraméter még titkos.
Embark on a new era of mobility! Witness the future of transportation at #CES2024.#XPENGAEROHT #FlyingCar #Tech #eVTOL pic.twitter.com/rCgv9NxWZ9
— XPENG AEROHT (@XPENG_AEROHT) January 10, 2024
Az autógyártáshoz kétségtelenül értenek, a világ minden piacán ott az elektromos hajtású kocsijuk. A videómból látható, hogy az eVTOL repülésben sem nyeretlen kétévesek.
Van egy olyan autójuk is, ami a becsukható rakterében szállít egy egyszemélyes eVTOL-t.
Hyundai Supernal Dél-Koreából
Sok máshoz hasonlóan a Hyundai világmárkát is érdekli a repülő autó, amit itt inkább hétköznapi értelemben használok.
Ez már a második élethű makett – S-A2 – és nevéhez mérten tényleg szuper. Itt elég nehéz izgalmat hozni a fejlesztésbe, de ők megtették. A hajtásban tetszik a különleges megoldás, a szárnyakon található vonó-toló légcsavar. Normál repülésben dolgozik így, míg helyből le-felszállásban hátul a légcsavar lefelé hajlik.
A kabinban egy pilóta elől, mögötte négy utas. Az ülések energia elnyelőek, ha egy kicsit durvábban landolnának. További utaskényelem a kabin belső megvilágítással kombinált olyan kialakítása, ami nagyobb térérzetet biztosit a ténylegesnél. Halkan működik majd, mint egy mosogatógép.
Néhány megcélzott paraméter a 2028-ra tervezett piacra kerüléshez. 250 km/h körüli utazósebességgel egy töltéssel 40-70 kilométer városi hatótáv 500 méter körüli repülési magasságban. Öt év múlva már önvezető is lehet 5 utassal.
Bónuszként egy körbe forgó, oldalt menő autó model szintén a dél koreai világcégtől. Végre nem kell kínlódni a parkolással.
3. Hyundai Mobis, You ain’t never seen a car move like that. #CES pic.twitter.com/1VsYvW4Mpw
— The AI Colony (@TheAIColony) January 11, 2024
PIVOTAL Helix egyszemélyes ultrakönnyű eVTOL Amerikából
Végre egy olyan masina, amit az USA légügyi hatósága is enged repülni, noha csak lakott területen kívül. Apróság, de nem kell hozzá pilóta engedély sem. Itt elég nagy a kínálat és a verseny, később mutatom a kedvencemet.
Ha van 200 ezer dolcsid, akkor megkapod egy utánfutóban, a gyár ígérete szerint már nyártól.
Egyszerű szerkezet, két szárny között egy kabin, nyolc fix légcsavar, csűrök. Utána kötöd az autódnak, kiviszed lakott területen kívülre. Egy töltéssel 30 kilométert repkedhetsz nagyjából 100 km/h sebességgel.
Nyilván nemcsak élvezeti felhasználása lesz. Amúgy nekem jobban tetszik az Opener, a videómon 5 perc 31 másodperctől látható.
8 évvel ezelőtt itt mutatkozott be egy eHang nevű cég, amely nemrég a világon elsőként kapott kereskedelmi engedélyt a légi taxijára.