CESSNA hidroplán a Balatonon
Duna után a Balatonon is edzett-bemutatózott a Cessna 206 úszótalpas kétéltű hidroplán.
A balatoni próbarepülések Keszhely, Balatonlelle és Alsóörs térségében zajlottak, helyszínenként 4-4 órában. Lényegében iskolakörözés keretében mutatták be a légi és vízügyi hatóság szakembereinek a vízi repülés tavi speciális elemeit. A kísérleti repüléseket a Vizimentők biztosították.
Kétéltű hidroplán háttér repülőtereként a nyugati medencében a Hévíz-Balaton Airport, a keleti medencében pedig a siófoki repülőtér szerepelt. Előbbi beton, utóbbi füves futópályás.
Itt történtek a tankolások, a hidroplán repülésre való felkészítése és nyilván ezek lettek volna az időjárás hirtelen romlása esetén a tartalék leszállóhelyek. A hirtelen balatoni viharban a magas hullámok kizárják a hidroplán landolását. Ilyen a tesztrepüléseken nem volt. Az úszótalpba behúzható kerék futók is jól működtek.
A vízre való leszállásra, onnan felszállásra egy kör alakú, másfél kilométer átmérőjű vizet jelöltek ki a hatóságok. Így mindig a széllel szemben üzemelhetett a vízről a Cessna. Alsóörs térségében szellő se rezzent, hosszabb volt a felszálló vízi út. A felfújható mentőmellények sem hiányoztak a személyzetről.
A Balatonon a kikötés különböző elemeit is gyakorolták. Keszthelyen a mólóhoz mobil kikötőhelyet építettek. A déli parton a kis vízben besétálhatott a pilóta a beszálláshoz. A kísérő motorcsónak is tartotta a parttal a kapcsolatot. A Dunán egy meglevő kikötőhelyet használt a Cessna, kár, hogy a Balcsin ilyet még nem láttunk.
Nemcsak a címképen látni vitorlásokat a háttérben, a hidroplán beilleszkedett a balatoni vízi forgalomba.
15 évvel ezelőtt beszélgettünk először a hidroplán repülés szépségeiről Széchey Mártonnal, – balról – aki pilótaként idén a Cessna hidroplánnal már hasította a Duna és a Balaton vizét is.
A sikeres tesztrepülések után remélem, hogy az Aeroexpress hidroplánjának következő felszállásai A-ból B-be való repülés lesz utasokkal. Ahol mindkét végpont lehet szárazföldi repülőtér, vagy vízi leszállóhelyek. Az Aeroexpress másik alapítója, Somogyi-Tóth Dániel – képen jobbról – az utas irány mellett a pilótaképzést jelölte meg jövőbeli elemként.
Nem csak én mondom, hanem Vitézy Dávid közlekedési államtitkár írta a Facebook oldalán a keszthelyi repülések után
A gyönyörű folyók és tavak országaként hazánk alkalmas lehet arra, hogy a vízirepülés regionális központja legyen a jövőben.
Remélem, hogy a tesztek meggyőzték az arra illetékeseket, hogy új turizmus attrakcióként hamar elkészüljön a hidroplán repülés magyar jogszabálya. Jöhetnek a külföldi hidroplánok is a magyar vizekre, többek között a szomszédból a Red Bull egy számmal nagyobb, Cessna 208 utasszállító hidroplánja. Amely nemrég Montenegro vizein turnézott, a videómban 5 perctől látható.
Forrás: Aeropark és a közreműködök Facebook oldalai