Cri-Cri az ici-pici villanyrepcsi a párizsi légi szalonon
A francia elnök tegnap megnyitotta a Le Bourget repülőtéren a 49. Nemzetközi Párizsi Air Show-t, a héten róla naponta egy-egy kedvenc repülőgép bemutatásával jelentkezünk.
Többször irtunk már elektromos hajtású repülőgépekről, amelyek a barkács szintből start-up cégeken keresztül verekszik fel magukat a piacra.
A fenti fotó alapján Párizsban viszont beléptek a nagyfiúk, az európai légi és űripari konszern, az EADS vette kezébe az ügyet, ami még akkor is jelentős, ha a villanyrepcsi csak a hibrid hajtáshoz kapcsolódó elektronikai fejlesztések játékszere.
A Cri Cri osztályt Michel Colomban francia mérnök találta ki és nevezte el a hetvenes években azzal, hogy megalkotta a világ legkisebb kétmotoros műrepülő gépét zsoké alkatú pilótáknak, amit a rajza is jól szemléltet.
Az elektromos hajtású Cri-Cri gépet közösen fejlesztette ki a EADS konszern innovációs gyára, a Saintonge kompozit üzem és a Zöld Cri-Cri Egyesület, tavaly szeptemberben repült először pont ezen a repülőtéren.
A műrepülő gép újdonságai a könnyű kompozit szerkezetek, a négy kefe nélküli villanymotor az ellenkező irányban forgó propellerekkel és a sok energiát kicsi méretben tároló lítium akkumulátorok.
A villanyrepcsi sétarepülés gyanánt egy töltéssel 30 percet képes levegőben tölteni max 110 km / h sebességgel. Műrepülésben ez lecsökken 15 perc időtartamra, viszont akár 250 km / h, gyorsasággal és körülbelül 5,3 m / sec. emelkedési sebességgel nyomhatja a figurákat.
Az újabb magyar műrepülő generáció alá talán már ez a zöld hajtás adja majd tini korban a lovat?