Csatorna affér és az elektromos repülés jővője
Ma nyilvánosságra került, hogy a Pipistrel Alpha Electro helyett az Airbus E-Fan lesz az első olyan elektromos hajtású repülőgép, amely 106 évvel Bleriot után – gépe replikája a címképen – ismét átrepüli a Csatornát Anglia és Franciaország között. A dicsőségkeresés és a következő történet mindenkinek azt üzeni, hogy az óriáscégek komolyan beszálltak az elektromos hajtású repülésbe és erősödik a verseny is.
Tegnap levelet kaptam Ausztráliából, melyben közölték, hogy a Siemens és az Airbus sportszerűtlenül összefogott azért, hogy ne a Pipistrel legyen az első, aki átrepüli egy töltéssel, elektromos hajtással a Csatornát.
Én már csak a hidroplánok miatt is nagyon örülök az elektromos repülés gyors fejlődésének. Tavaly a nagyobb távlatokról és benne többek között a Siemens-szel való együttműködésről is beszélgethettem Ivo Boscarollal, az elektromos repülés királyával, aki a Pipistrel alapító vezérigazgatója.
Másrészt nagyon örültem annak, amikor Didier Esteyne feltaláló-pilóta start-upját fejlesztésre méltónak ítélte a másik óriás, az Airbus. Így lett a prototípusból Airbus E-Fan, ahol már a négyszemélyes változat is egy-két év múlva a piacon lehet.
A történet – ami nem egy Dávid és Góliát csata – röviden: A Pipistrel francia értékesítési képviselője tavaly elkezdte szervezni az elektromos hajtású Csatorna repülést egy töltéssel oda-vissza úgy, hogy még marad a gépben fél óra tartalék. Megszerezte az angol és francia engedélyeket, a repülést tegnap 10 órára tűztek ki. Két nappal korábban, vasárnap délután kaptak a Pipistrel géphez motort szállító Siemenstől egy hivatalos levelet, amelyben megtiltják a víz feletti repülést. Ezért a Pipistrel gépe tegnap a beszállító tiltása miatt a földön maradt.
Az Airbus E-Fan oldalán pedig ma az olvasható, hogy ők pénteken az angliai Lydd-ből a francia Calais-ba repülnek, és ez lesz az első elektromos hajtású géppel végrehajtott La Manche csatorna átrepülés.
Ivo Boscarol ma a hivatalos közleményében azt írja, hogy az együttműködés során a vasárnapi levélig a Siemens soha nem tiltotta a víz feletti repülést, ezért tartja bizarrnak és érthetetlennek a csatorna-repülés megakadályozását, amit ők természetesen tudomásul vettek.
A fenti levél egy nagy jelentőségű tény, mert nyilván az lehet mögötte, hogy a két nagy összefog az elektromos hajtásban és akkor meggyorsul a négy személyesnél nagyobb repülőgépek fejlesztése. Nem egy játékszer lesz az E-Fan által elért eredmény, mondom én, hanem egy fejlesztési platform az Airbus csoport nagyobb gépei felé.
Ivo Boscarol a versenyhez csak annyi tesz hozzá, hogy az ő gépüket már lehet rendelni, de lehet, hogy nem Siemens motorral adják majd. Ők már négyszemélyes géppel egyedül nyerték meg annak idején a Green Flight Challenge világversenyt. Épül a négy személyes Phantera gyártósora Olaszországban, a gép nemsokára elektromos és hidrogén hibrid hajtású lehet. A képen Ivo Boscarol nem véletlenül támaszkodik a száz kilométerenként egy literes fogyasztású új Volkswagen autóra, akikkel már együttműködik.
Amúgy nincs kétségünk, hogy az Airbus E-Fan pénteki repülése sikeres és az elektromos repülést – köztük a hidroplánokét is – fellendítő lesz. Ehhez a Pipistrel vezérigazgatója mai hivatalos levelében előre gratulált a versenytárs Airbus-nak és a pilótájuknak.