Dániában hidroplán ingajárat két város között
Az Adria után északon is hódítanak a hidroplánok. Áprilisban Dániában hidroplán ingajárat indult, egy szárazföldi nagyvárosból napi néhány hidroplán járat repül a fővárosba, Koppenhágába.
Koppenhága tengeri kikötőjének dísze, a Kis hableány szobor áprilistól már nemcsak tengerjáró óriáshajókat, hanem hidroplánokat is láthat a vízen. Itt épült meg a hidroplánkikötő egy kis terminállal és kávézóval, ahonnan naponta többször visszaindul majd egy hidroplán Aarhus városába a félszigetre.
A járatot egy új légitársaság, a NORDIC Seaplanes repüli, amely a vidéki városban telepedett le a tengeri kötőben. Tavaly vásároltak Iránban egy futóműves használt DHC-6 Twin Ottert, amit Svájcban a RUAG repülőgépgyárban újíttattak fel és kétéltű úszótalpat szereltek a repülőgépre. A Twin Otter az összesen legyártott 800 gép közül egyike volt a kanadai repülőgépgyár utolsó szériájának az 1986 évi gyárbezárás előtt.
A 19 személyes hidroplán a széljárás függvényében 40-50 perc alatt repüli le a két tengeri kikötő közötti utat. Mint bárhol másutt a világon, a hidroplán itt is gyorsabb és élménydúsabb közlekedést biztosít, mint az autó vagy a vonat. Utóbbi négy óra, az autó pedig három óra alatt járhatja meg az utat a két város között.
Négy éven keresztül tartott, amíg a dán tengerészeti, halászati, légügyi és a rendőri hatóságok megadták az engedélyt az útvonalra. Elsőnek lenni annyira nehéz volt, hogy egy másik kisebb, csak 10 személyes Cessna Caravan hidroplánnal próbálkozó légitársaságnak bele is tört a bicskája.
A Twin Otter chartert is repülhet, ahol alkalmanként akár egy tengerparti szálloda strandján is kiköthet. Reméljük, a NORDIC Seaplanes már csak a nevéből következően sem akar egygépes légitársaság maradni. Lehet, hogy már a második felújítandó Twin Ottert is megvették?
Ha ránézünk a térképre, akkor láthatjuk rajta a belföldin kívül a következő potenciális külföldi uticélokat. Dániában hidroplán ingajárat csak a kezdet lehet, hiszen Koppenhágából több mint egy órás hidroplán repüléssel elérhető a német Kiel és Rostock, de a lengyel Gdanks város kikötője sincs erős két óránál többre.
Németországban és Lengyelországban is repülnek hidroplánnal, ezért ott talán könnyebb lesz a tengeri kikötőkben az egyszerű hidroplán állomást engedélyeztetni és elhelyezni.
Ha kezdetben a kikötőben a hidroplán leszállása nehézségbe ütközne, akkor még mindig ott van a horvát hidroplán légitársaság által választott megoldás, célállomásként a hagyományos repülőtér. A European Coastal Airlines hidroplánjai Splitből a tengerről indulva egyelőre kerekeken szállnak le az olasz Pescara és Ancona városokban.