Dornier Seawings, végre egy ígéretes hidroplán gyár több vízi repülőgép kínálattal
Új erőre kapott a Dornier örökség továbbra is kínai tőkéből. Megvettek egy elkallódott német két üléses kompozit hidroplánt tokkal vonóval, a Flywhale-t.
Egy szimpatikus német házaspár fejlesztette ezt a vicces nevű – Repülő Bálna – kétéltű kis kompozit hidroplánt. Többször találkoztam velük Friedrichshafenben, legutóbb 2019-ben, amikor a videóm is készült.
Nagy terveik voltak, kézi sorozatgyártásban egy év múlva eljutottak a hét megkezdett kis hidroplán gyártásáig, amikor csődbe mentek. Megvette mindenüket egy német ajkú befektető csoport. Akik egyből hozzátettek két fontos elemet. Egyrészt megszerezték 2021 tavaszán a FlyWhale 650 kilogramm felszálló tömegre kibővített UL tanúsítványát, így piacképes lett a termék. Másrészt elkezdtek vele egy kordivatnak megfelelő fejlesztést, helyből felszálló hidroplán irányába, ami nincs még a világon. Kis porcelán sugárhajtóművet raktak a szárny fölé, meg a szokásos emelő-becsukható rotorok rudakon.
Aztán bölcsen a befektető csoport eladta az egész céget a Dornier Seawings hidroplán gyárnak. A neves gyár egyből három termékes lett, a világon egyedüliként. Ebből az új szerzemény egykori Flywhale gyárható állapotban, engedélyekkel, szerszámokkal, emberekkel került a tulajdonukba. Egyelőre Dornier Seawings DS-2C néven forgalmazzák majd világszerte. A képen látható eVTOL fejlesztésnek is egyelőre semmitmondó a neve, vagy inkább kódja: DS-2C-X-eVTOL.
Egyedül a legnagyobb hidroplánjuk, a sok viszontagságon keresztül révbe ért új generációs kétéltű repülőgépük rendelkezik Seastar névvel. De biztos vagyok benne, hogy nemsokára adnak a frisseknek is rendes nevet.
A családnak ezt a cégét Conrado Dornier örökölte az apjától, a Seastarral együtt, ami eredetileg a hetvenes évek fejlesztése, jobbról látható a hangárban. Conrado sok kudarc után végre a 2010-es évek közepén kínai befektetővel egy dupla vállalati konstrukcióval két lábon állóvá tette a céget. Ő lett az elnöke is.
A kínai befektető Sanghaj agglomerációjából, az ottani Szilicium völgy különleges gazdasági övezetéből érkezett. A Balatonnál négyszer nagyobb tó partján terül el egy 7 milliós város, Wuxi helyes kis lagúnákkal is.
A kínai város két holdingja, amelyek a fejlesztés és a kommunikáció területén rendelkeznek leányvállalatokkal, tette bele a tőkét. A városban működő kínai láb lett a Dornier Seawing China vállalat, itt a Dornier család egyharmadnyi tulajdonosa a részvényeknek. Míg a másik láb maradt a tradicionális Dornier gyárban, a München melletti egyik reptéren. Itt a kínai vállalat 85 százalékkal rendelkezik, a maradék a családé.
A Seastar modern pilótafülkét, új szárnyat és futót, kompozit törzselemeket valamint új, de továbbra is húzó-toló hajtóművet kapott. Tavaly előtt sikeres volt a szárazföldi szűzrepülés, azóta folyik a berepülés. Idén talán a Dornier hagyományoknak megfelelően a bodeni tóról a vízről is felszáll a hidroplán.
Ma már több mint 100 ember dolgozik a két gyárban. A 150 millió dollár mellé tavaly a honkongi tőzsdéről szereztek újabb 300 millió dollár forrást kötvény formájában. Ebből részben Wuxiban egy kábelkorbács gyárat építenek, ami a saját hidroplánok kiszolgálására is alkalmas lesz.
Remélem, hogy ha a vírus engedi, az idén a bodeni tavon levideózhatom majd a Seastar modernizált változatának vízről történő szűzrepülését. Itt még a régi ficánkol.
Forrás: Dornier Seawings