eBeaver hidroplán első útvonal repülése Kanadában
Múlt héten újabb jelentős lépést tett a világ legnagyobb hidroplán légitársasága az elektromos hajtású utasrepültetés irányába.
A videón egy akkor 62 éves – ma már 65 éves – DHC-2 Beaver hidroplán. A vízről üzemelő repülőgépben 2019-ben hajtóműcsere következett volna. A hagyományos hajtómű helyett azonban a MagniX céggel együttműködve elektromos hajtásrendszert építettek az öreg géptestbe. Igy olcsóbb volt a felújítás-átépítés, az üzemeltetés pedig kevesebb lesz, mint a korábbi költségek negyede.
Jól sikerült a videón látható negyed órás szűzrepülés, csak nem volt elég üzemanyag az akkumulátorokba. A Harbour Air szüneteltette a projektet a javuló teljesítményű akkumulátorokban bízva. Tavaly svájciakat is bevontak a fejlesztésbe.
Közben lecseréltek a MagniX alapító vezérét, a Harbour Air vezetője is átengedte a projekt mindennapjait Kory Paul, a hidroplán légitársaság repülési műveletekért felelős alelnökének. Több mint harminc hónap kellett az újabb kísérleti repüléshez, amely már két hidroplán kikötő között történt. A képen az alelnök, aki a járat tesztpilótája is volt.
Kanadai utam során jártam mind a három említendő hidroplán terminálon. Az útvonal repülés logikusan a légitársaság műszaki bázisa melletti kikötőből indult. Ami a Fraser folyón egyben a Vancouveri Nemzetközi Repülőtér hidroplán terminálja is. Kettő percnél szálltam le a menetrend szerinti hidroplánnal a Fraser folyóra.
A célállomás a túlparton Viktoria városának Nemzetközi Repülőtere mellett található inkább privát hidroplán kikötő. Itt láttam először félbevágott autót, ami a vízbe viszi a hidroplánt. A ház mögött található a rámpa a tengerbe.
A repülés 24 percig tartott azért, mert még az aksikban megvolt a navigációs tartalék is. A repült úthossz pedig több mint hetven kilométer. A légitársaságnál a menetrend szerinti útvonalak többsége ennél kisebb távolságú.
A Harbour Air leghosszabb menetrend szerinti útvonala 90 kilométer körüli. Vancouver és Viktória városok központjában levő hidroplán kikötők között. Tartalék nélkül erre már most is képes lett volna az eBeaver hidroplán, persze még nem utasokkal a fedélzeten. A képemen a Viktória belvárosi hidroplán kikötő.
Remélem, hogy most már nem kell sokat várni a kikötők közötti rövidebb útvonalak elektromos hajtással történő lerepülésére sem. Később jöhetnek tesztrepülések utasokkal, majd újabb Beaverek átalakítása. Jövőre indulhat a zöld repülés élesben is. A cég a 2023 céldátumot adta meg a szűzrepülés megünneplésekor.
Forrás: Harbour Air Seaplanes