Eurocontrol vezérlőrendszer meghibásodás kezelése ütemezett indulásokkal
Az EU légiforgalmi irányító rendszerét működtető brüsszeli központ, a Eurocontrol az európai légiforgalmi irányítói szektorok terhelhetőségét figyelembe véve határozza meg a szektorokon adott idő alatt átrepülő gépek maximális számát és akadályozza meg azok túlterheltségét. Az Eurocontrol vezérlőrendszerének tegnapi leállását követően a HungaroControl azonnal megkezdte az előre nem látott események esetére kidolgozott terv alkalmazását, mely jellemzően az irányítástechnikai rendszerek meghibásodása, vagy nem maximális működési kapacitása esetén lép életbe.
Európában még nem volt példa ilyen leállásra. A protokoll iránymutatással szolgált, azonban a váratlan és új szituáció megoldásához megfelelő rugalmasságra, kreativitásra, valamint a repülőtéri szervekkel való szoros együttműködésre volt szükség. A repülésbiztonság érdekében ütemezett indulásokat valósítunk meg
mondta el Menráth Gábor a HungaroControl terminálirányítási osztályvezető.
A HungaroControl repülőtéri irányítói a csoportvezetők felügyeletével kialakították az elveket, meghatározták az induló járatok sorrendjét és ennek megfelelően adták ki az indulási résidőket, mellyel elkerülték, hogy egy-egy irányítói szektorban vagy repülőtérre egyszerre túl sok gép közlekedjen. Az Eurocontrol vezérlőrendszerével egyidejűleg a repülési terv feldolgozó rendszer is elsötétült, melynek kiküszöbölésére a magyar légiforgalmi irányítók manuálisan állították elő a repülési terveket. A címképen az airBaltic első tisztje a múlt héten a repülési terv alapján programozza a Bombardier CS300 repülőgép visszaútját Rigába.
A HungaroControl az európai szolgáltató tegnapi rendszerhibáit a légiforgalmi irányítók teljes kapacitásával, sikeresen tudta kezelni. A rendszer tegnap este helyreállt, ma reggeltől ismét menetrend szerint közelednek a légi járművek. (HungaroControl közleménye)
A HungaroControl ferihegyi irányító tornyában is történt egyszer egy nagyobb leállás, melyre a mi videónkon látható Remote Tower, távoli toronyirányitás projekttel reagáltak, amit Menráth Gábor mutatott be. Ez jó példa lehet az Eurocontrolnak is, hogy fejlesszenek valamilyen tartalék megoldást az ilyen helyzetekre.