Eviation Alice, légi utasszállítás elektromos hajtással egy vonatjegy áráért
Az utasrepültetés újabb forradalma közelebb van, mint gondolnánk. Júliusban, az idei párizsi légi szalonon mutatják be élőben az Eviation Alice elektromos hajtású 9 személyes, majd a pilóták elhagyásával később 11 személyes kompozit repülőgépet.
A legendás Burt Rutan különleges repülőgépeire emlékeztető áramvonalas nagy ablakos törzs V alakú vezérsíkkal, keskeny szárnyakkal. A két ajtó is telitalálat, az utaskényelem segítése. A kabin túlnyomásos, a repülőgép 10 kilométer magasan repülhet majd, mint a hagyományos nagy testvérek közel 500 kilométer óránkénti sebességgel.
A nagy durranás az elektromos hajtás megszervezése, mert olyan típusú akkumulátorokkal repülnek majd, amit a mobiltelefonok használnak. A képen az izraeli start-up vezérigazgatója, Omer Bar-Yohay, aki elmondta, a rendszernek 9400 cellája lesz, telepakolták vele a repülőgépet, amit a padlóba, kabintetőbe, szárnyba, minden kis zugba szórták őket széjjel, az aksik a felszálló tömeg 60 százalékát teszik majd ki.
Erre a terítésre nem alkalmasak a jelenlegi, az egész világon a nagyoknál elterjedt cellaméretek, ezért a fejlesztők egy dél koreai céget kerestek meg, a Kokam-ot, amely hajlandó volt az igényekhez alkalmazkodni. Lehet, hogy a kabintetőbe ívelt cellából lehet csak sokat elrakni. Egy töltéssel az aksi cellaerdő közel 3 órán át képes a repülőgépet üzemeltetni, 1200 kilométer lehet a hatótávja. Ezzel simán veri ebben az utaskategóriában a legismertebb mai hagyományos repülőgépet, a levegő igáslovát, a Cessna 208 Caravan-t.
Az aksi erdő az csak a tank, ebből a hajtásrendszerrel lesz repülési teljesítmény, itt pedig nemrég egy világcéggel, a SIEMENS-szel állapodtak meg a fejlesztésre. Dr Frank Anton, a SIEMENS eAircraft vezetője a partnerség bejelentésekor iparági mérföldkőnek nevezte, hogy először fogják létrehozni a nagy teljesítményű elektromos hajtást magában az utasszállító repülésben.
A SIEMENS nem akar repülőgépeket gyártani, hanem fokozatosan minél nagyobb repülőgépekbe fejleszt elektromos hajtásrendszert, amely az akkumulátorok egységeinek rendszerbe kötésétől az elektromos hajtóművek, motorok gyártásáig terjed. A SIEMENS egyik titka, hogy szoftveresen képesek több energiát kivenni a cellaerdőkből, mint eddig mások. Másrészt előzményként említeném az e-EXTRA műrepülőgép erejét, amely SIEMENS elektromos hajtásrendszerrel két évvel ezelőtt már 260 KWh teljesítményre volt képes.
Alice három ilyen hasonló teljesítményű új hajtóművet ígér, nem húzó, hanem toló légcsavarokkal, amit szintén egy jó nevű cég, a Hartzell gyárt majd. A két szárnyvégen levő elektromos hajtómű segíti a repülőgép stabilitását meg a kormányzását is. A kora nyári párizsi világpremier után még az idén tervezik a szűzrepülést.
Egyelőre az Alice pilótás változatban épül, mert ez is gyorsítja az engedélyeztetési képességét, hiszen a pilóta nélküli utasszállitás szabályai még csak most vannak napirenden. Az Eviation cég három év múlva már értékesíteni szeretné az első Alice repülőgép példányokat.
Bár a fejlesztő cég izraeli, német, dél-koreai és amerikai partnerekkel, a kommunikációban mégis amerikai példával jönnek, mint a német Lilium is. Utóbbi a Kennedy reptér – Manhattan útvonalon kínál a taxikkal szemben időben és árban verhetetlen alternatívát, az Eviation pedig talán a Kennedy-klán miatt felkapott üdülőterület és Boston között teszi ugyanezt.
A szlogen pedig – káros anyag kibocsátás mentes légi utazás egy vonatjegy áráért.
Forrás: Eviation és SIEMENS oldalak