Ferihegyről a Belvárosba: helikopter vagy hidroplán?
Nemrég olvastam a főváros blogban, hogy ötven évvel ezelőtt helikopter transzfert terveztek a repülőtérről a belvárosba és hidroplán járatot a fővárosból a Balatonra. Ma már heliport akad egy épület tetején, de hidroplán járat még nincs, se a Balatonra, se transzferként a belvárosba.
Először nézzük a félévszázados szöveget a Magyar Nemzet, az akkori Hazafias Népfront napilapjából:
1964 október 15: Helikopter-járat a Belváros és Ferihegy között. Az IBUSZ tájékoztatása szerint szó van arról, hogy néhány éven belül légitaxikat adnak át a forgalomnak. Előreláthatólag 1967-re tervezik néhány helikopter vásárlását, amelyek a Ferihegyi repülőtér és a Belváros között közlekednének. A probléma csak az, hogy egy nagyobb sík terepre lenne szükség a helikopterek leszállásához. Úgy gondolják, erre a legalkalmasabb hely a tabáni rész lenne, mert a Belvárosban nincs szabad telek.
Felvetődött az is, hogy 6-8 személyes kis repülőgépeket vásároljon az IBUSZ és a MALÉV. Ezek a környező országok fővárosai, a Balaton és Budapest között közlekednének.
Az 1930-as években rendszeres hidroplán járat volt Budapest-Keszthely között. Az IBUSZ tervezi, hogy újból meginduljon a repülőjárat. Ez új színfolttal gazdagítaná Magyarország idegenforgalmának egyik központját, a Balatont.
Irtunk már jó néhányszor a magyar hidroplán történelemről, nyáron egy emlékbeszéd után megkoszorúztuk az egykori budapesti hidroplán kikötő helyét a Gellért szálló előtt a Dunán, sőt javaslatokat is tettünk a vizirepülés visszaállítására Magyarországon. A félévszázados szöveg ösztönzése alapján e javaslatainkat egy újabb lehetőséggel egészítenénk ki.
A címképen a horvát miniszterelnök különgépe tavasszal a spliti repülőtéren. Mellette az European Coastal Airlines horvát hidroplán légitársaság kétéltű hidroplánja, egy 19 személyes DHC-6 Twin Otter. A miniszterelnök ezzel a hidroplánnal repült át bő tíz perc alatt az egyik szigetre, ahol éppen dolga akadt.
European Coastal Airlines fotói
A kormányfő személyes tapasztalata jót tett a légitársaság terveinek, bár ez csak az én véleményem, mert nyáron a cég sorba kapta meg az engedélyeket olyan új hidroplán kikötők létesítésére, ahol a kérelmei kicsit régebb óta a fiókban hevertek.
A miniszterelnök megköszöni a pilótanőnek a különleges repülést
Nem tartana tíz egynéhány percnél tovább a most már a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről induló transzfer sem a Duna vizére. A 2017 évi budapesti vizes világbajnokság VIP vendégei biztosan élveznék, ha a reptérről a nagy gépük mellől a Dunára leszállva a nagyítható képen a Dagály Úszóközpont üvegpalotája előtt léphetnének ki a hidroplánból. Vagy az úszópalota elől indulva maximum fél óra alatt lerepülhetnének a hidroplánnal balatonfüredi nyiltvizi úszóversenyeket megtekinteni, akár a pálya mellett vizet fogva.
A Repülni JÓ grafikája
A világverseny fényében a magyar illetékesek is személyesen megtapasztalhatnák a hidroplán repülés szépségét és a háztól házig való szállítás előnyeit.