Ferihegyi hírcsokor húsvét után
Üres terminálok, parkoló gépek, karbantartás. Csak a teherforgalom pörög, sokszor utasszállító gépekkel.
A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér április elejére utasforgalmának mintegy 99,3%-át elvesztette. A korábbi gépmozgások, tehát a fel- és leszállások száma átlagosan 320 volt naponta, jelenleg ez a szám csupán 35, amelyből csak néhány repülőgép utasszállító. 2019 áprilisában az átlag napi utasszám (induló és érkező) 44 000 volt, idén ez a szám mindössze 275.
Tavalyi 190 ezer utas helyett idén csak 1283 utas
A húsvéti időszak a korábbi években rendre nagyon népszerű volt a turisták körében. 2019-ben csak a 4 napos hosszú hétvégén 1311 fel- és leszálló repülőgépet kezelt a repülőtér, összesen majdnem 190 ezer utassal. Idén a húsvéti ünnepek alatt, április 10. és 13. között csupán 1283 utas fordult meg a repülőtéren.
A Budapest Airport az I. futópálya karbantartási munkálatait március 23-án kezdte meg, és a lecsökkent forgalomra való tekintettel úgy döntött, hogy az eredetileg tervezett több szakaszos munkavégzés helyett egy ütemben hajtja végre a teljes karbantartást. A munkálatok április második hetére befejeződtek; az I. futópálya azóta újra üzemel.
A hosszabb II. pálya karbantartása később történik, nincs még időpont. Viszont folyamatos a guruló utak és állóhelyek karbantartása.
A menetrend szerinti felszállások elég ritkák, a Wizz Air repül legtöbbet. Egy ideig a londoni járat Luton helyett Gatwick-re érkezik. A cikk írásakor 8 járat repül 6 európai városba, a Wizz gépein kívül a Ryanair és a British Airways repül még Londonba.
A koronavírus járvány miatt a légitársaságok flottájának nagy része a földre kényszerült. A kényszerpihenő azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy a repülőgép érintetlenül várja a válság végét a forgalmi előtéren. A parkoló repülőgépeket rendszeres karbantartással, ápolással készítik fel az üzem újra indulására; a hajtóműveket, a légkondicionáló berendezéseket a gyártó előírása alapján a szakemberek időről-időre működésbe hozzák.
Sőt, vannak olyan repülőgépek is, amelyek rendszeresen „iskolakört” repülnek a repülőtér légterében, ezzel is biztosítva üzemkész állapotukat. A gyakrabban kimozdított repülőgépek számára a repülőtér-forgalmi szakemberek könnyebben hozzáférhető állóhelyet jelölnek ki.
A hosszabb ideig a betonon tárolt gépeket meg kell óvni a madarak, rovarok betelepedésétől. A hajtóművek nyílásaira takaróponyvákat helyeznek el, míg az egyéb nyílásokat ledugózzák, és azokat a részeket, ahol a nap hatása károsíthatná a repülőgép érzékeny részeit, szükség esetén fóliával letakarják.
Forrás: Budapest Airport