Gépmadarak, a Repülni Jó repülőgép katalógusa
Akit rabul ejt a repülőgépek világa, kíváncsi a különböző típusokra, azokra az emberekre, akik mindezt kitalálták, megépítették, működtetik, böngésszen a Gépmadarakban, a Repülni Jó repülőgép katalógusában.
Ne csak böngésszen, hanem ossza meg a különböző repülőgépekkel kapcsolatos élményeit, linkeljen be képeket a kommentekben.
A katalógus természetes állapota lesz a folyamatos készülés és bővülés, ezért ez a bejegyzés folyamatosan frissülni fog, sőt, a közönség közreműködésével az anyag bővülésének határa képletesen szólva a csillagos ég.
Index: Airbus | Antonov | ATR | Beechcraft
Airbus
Az Airbus 1967-ben jelentette be első gépének, az A300-asnak a gyártását. Az európai repülőgépgyárak konzorciumaként indult vállalat már első típusával úttörőnek bizonyult, hiszen az 1972-ben először felszálló A300-as volt az első szélestörzsű, kétfolyosós, kéthajtóműves gép.
Az Airbus ezután is a jól bevált megoldások helyett új utak kitaposására vállalkozott. A világ jelenleg is egyik legnépszerűbb utasgépe az A320-as volt az első fly-by-wire rendszerrel irányított utasgép. Az Airbus filozófiájában a digitális technológia széleskörű és akkor még talán merésznek tűnő alkalmazása ma már megszokott, sőt, elvárt egy korszerű repülőgépen.
Aztán következett a harmadik nagy ugrás, amely ismét szakított a kor bevált megoldásával, a kéthajtóműves, szélestörzsű, egyfedélzetes koncepcióval. 2005-ben az Airbus tesztpilótái a levegőbe emelték a világ első teljes hosszában kétszintes utasszállító repülőgépét az A380-ast.
Emellett az Airbus saját céljaira is gyártott olyan különlegességet, mint a repülőgép részegységek szállítását végző Beluga, amely az A300-as egy változatának is tekinthető.
Az Airbus úttörő vállalkozásai eddig sikeresnek bizonyultak és megelőzték korukat. Legutóbbi vállalkozásuk, az A380-as vállalkozásként még csak most bontogatja szárnyait, az igazi sikert, ha lesz, akkor az üzleti siker fogja jelenteni.
Típusok: A 300 | A 300 Beluga |…
Antonov
Az 1946-ban létrehozott tervezőirodából ha nem is a legnagyobb, de mindenképpen a legnagyobbakat készítő repülőgépgyár nőtte ki magát. Az Antonov a legek repülőgépgyára, legalábbis, ha a méretekről van szó.
A világ legnagyobb repülőgépe az An-225-ös 2001-ben felébredt rövid csipkerózsika-álmából és egyedülálló méreteivel és terhelhetőségével úgy tűnik, üzleti sikerré vált az egyetlen üzemelő gép.
A legnagyobb légcsavaros repülőgép, az An-22 Anteusz is az Antonov nevéhez fűződik. Az Antonov készítette az először több, mint hat évtizede levegőbe emelkedett biplánt, amely a világ legnagyobb kétfedelűje. Talán meglepő is kicsit, hogy “csupán” az An-2-esről, a népszerű Ancsáról van szó, amelyet nap, mint nap láthatunk mezőgazdasági munka közben, vagy repülőnapokon utasokkal sétarepülve.
Jelenleg nyugat-európai reptereken leggyakrabban az Antonov Design Bureau szállítócég színeiben találkozhatunk ezekkel a repülőgépekkel. Ők üzemeltetik az An-225-öst, de flottájukban vannak An-124-esek és An-22-es típusok is.
Típusok: An-12 | An-148 | …
Kapcsolódó írások, képek
ATR
Az olasz Aeritalia és a francia Aerospatiale repülőgépgyártókból 1981-ben alakult meg az ATR, amely a rövid hatótávolságú, turbólégcsavaros gépek specialistájává nőtte ki magát. A belföldi és regionális járatokra kifejlesztett két alaptípus sok továbbfejlesztése és alváltozata látott azóta napvilágot.
A felsőszárnyas, turbólégcsavaros rövid hatótávolságú gépek az egyszerűség és a gazdaságosság jegyében születtek. Az ATR harmincéves történetének egyik legnagyobb változása előtt áll. A tervek szerint néhány éven belül megszületik a két alaptípus, az ATR-42 és az ATR-72 összenövéséből kialakuló ATR-600-as gépcsalád.
Az ATR 2010 szeptemberében adta át a megrendelőknek a kilencszázadik repülőgépét.
Beechcraft
A Beechcraft névről sokáig csak légcsavaros kisgépek juthattak eszünkbe. Az 1932-ben Walter H. Beech és felesége által alapított cég a repülőiparáról híres városban, Wichitában kezdett repülőgépeket gyártani, mára pedig a pilóta-repülőgép építő vállalkozása az egyik legismertebb kisgép gyártóvá nőtte ki magát.
Sokáig úgy tűnt, nem próbálkozik meg azzal, ami minden kisgépgyártó álma – betörni a nagyok közé, a jetek és üzleti gépek világába, ám a gazdaság forrongása végül nem hagyta érintetlenül az 1932-ben alakult céget.
Először a Rytheon cég leányvállalatává vált, majd a Rytheon inkább a hadiipari, védelmi és elektronikai üzletágára koncentrálva 2006-ban megvált a veszteséges repülőgépes üzletágától. A nagymúltú cég ma Hawker Beechcraft Corporationként próbál boldogulni az üzleti jetek világában olyan vetélytársak mellett, mint a Cessna vagy a Bombardier.
Típusok: King Air | …
Külső hivatkozások: A Beechcraft honlapja