Hidrogén hajtású hajóval a világ körül, tankolás nélkül
Többször írtam már a 70 méter fesztávú napelemmel működő óriásgépről, a Solar Impulse 2 repülőgépről, amely konnektor nélkül, csak napelemekből tankolva sikeres világ körüli utat tett egy-két éve. A levegő után a vízen terveztek és kezdtek meg egy ilyen túrát, szintén tankolás nélkül, egy teljesen zöld, hidrogén hajtású hajóval, az Energy Observerrel.
Közel negyven éve építettek először egy ilyen formájú katamaránt a tengeri hajózás új generációjaként, amit az Energy Observer fejlesztői átvettek, kissé megnagyobbítva. A katamarán full kompozit, 30 méter hosszú, 13 méter széles, középen a fedélzet. Így nyersen kiöntve és összeszerelve mutatja igazán a formáját, amely első látásra is impozáns. A hajó lakótere a központi egység elején nappalival indul, majd három kétszemélyes kabin, két egyszemélyes kabin és egy zuhanykabin kötődik hozzá, nyolcan kényelmesen utazhatnak rajta. A katamaránokon szokásos háló pedig szabadtéri mozgásteret is kínál az utasoknak.
Két vezetője van a világ körüli útnak, az egyik egy sokat próbált tengerész, aki ilyen jellegű hajókon szelt már át földrészeket, ő a kapitány, Victorien Erussard, ő integet a kép bal oldalán a pilóta fülkéből. A hajó elejében pedig egy óceán kutató, cápabarát filmes, regényíró áll, Jerome Delafosse, aki a 6 éves expedíció során vezeti és képviseli a folyamatos média érdeklődés fenntartását, hiszen a kísérlet célja a tankolás nélküli zöld hajózás eszméjének elterjesztése. Az urak franciák, akik nem véletlenül büszkék erre Eiffel toronyostúl a Szajnán kezdték magukat a világgal észrevetetni.
A napfény hajtásnak az a legnagyobb problémája, hogy a nappalokat felváltják az éjszakák, illetve néha a felhők is rosszalkodnak, a napelemek nem mindig működnek. A sötétséget például a Solar Impulse 2 úgy vészelte át, hogy vitorlázott. Napsütésben folyamatosan emelkedett, mikor elérte a 14-15 kilométer magasságot, akkor hatalmas szárnyával elkezdett siklani, közben még az aksikat is megtöltötte, bár az energia tárolása csak apró kisegitésre volt elég. A sötétben levitorlázott majdnem a tengerszintre, aztán jött a napfény és kezdte elölről a felmászást a magasokba. A hajó szintén napelemekkel indul, a katamarán szerkezet arra is jó, hogy a tengerről visszaverődő napfényt is hasznosítani lehet, alul is vannak napelemek. Sőt, ezek a panelek nem egyszerű napelemek, hanem világításra is képesek.
Most jön a csavar a történetben, a napelemekből nyert elektromos áram nem a hajót hajtja, hanem a tengervizet felbontja hidrogénre és oxigénre egy elektrolízis folyamán. A hajónak a tengeren a víz korlátlanul rendelkezésre áll. A vízből bontott hidrogént összenyomják és nyolc tartályba helyezik. Azért nem mondanak le teljesen a napelemből nyert elektromos energia hagyományos tárolásáról sem, kiegészítés képpen lítium akkumulátorok is vannak a hajóban, de nem ez a fő tároló kapacitás.
A gépház fő eleme a tüzelőanyag cella, több is van belőle, amely a hidrogént elektromos árammá és hővé alakítja át. Külön öröm, hogy a folyamat során pluszban hő is keletkezik, amire egyébként is szükség van a hajó fűtéséhez meg meleg víz ellátásához. Az áram táplálja az elektromos motorokat, amelyek a vízben levő propellereken keresztül hajtják előre a hajót. Kiegészítésként a tervezők nem mondtak le az ősi tengeri energiáról, a szélről, van a hajón szélturbina, automata vitorla, sőt még egy kite-surföt mintázó nagy orrvitorla is bevetésre kerülhet.
A képeken látni, hogy már zajlik a világ körüli út, jelenleg Helsinkiben van az Energy Observer. Amúgy azért mennek olyan lassan, mert minden kikötésnél népszerűsítik ezt a hidrogén hajtásrendszert. A két vezető közötti korábbi képen szellemes a parti megjelenés, mintha egy nagy súlyzót emelnének a magasba ezzel a zöld jövővel.
Ez kép különösen közel áll a szívemhez, mert Lisszabonban a Belem torony, az egykori vámház előtt áll a jövő hajója. A Belem torony szinte reprezentálja, hogy mekkora vámot kell majd azért képletesen fizetnünk, ha nem térünk át minél hamarabb szinte az összes közlekedési ágban a zöld hajtásrendszerekre. Elfogy körülöttünk igaziból majd a levegő….
Forrás: Energy Observer