II. Erzsébet brit királynő légi utazásairól
Tegnap 96 éves korában elhunyt II. Erzsébet brit királynő. 70 éves uralkodása során több mint 300 hosszabb hivatalos utazást tett birodalmában, ahol sohasem nyugszik le a nap. Képekkel és kis történetekkel tisztelgünk személye előtt. II. Erzsébet elsőszülött fia, az új király III. Károly az első olyan brit uralkodó, aki pilótaként is repült hosszú trónörökös életszakaszában.
Pár éve a brit nemzeti légitársaság, a British Airways – korábban BOAC vagy BEA – meghívta a királynőt a múzeumába. A királynő a hosszabb és távolabbi látogatásaira mindig kibérelte a nemzeti légitársaság gépeit, így ő az összes típussal utazott. Törekedett arra, hogy ezek a típusok brit gyártásúak legyenek.
A királynő minden utazására vitt magával fekete ruhát, kivéve az elsőt. Afrikában képviselte beteg édesapját, a királyt, amikor értesítették, hogy a király elhunyt és az öröklési rend szerint ő a királynő. Egy DC-3-mal vitték nagyobb repülőtérre, majd hazarepült Londonba. Hatalmas tömeg várta, de addig nem szállt ki, míg át nem öltözött gyászruhába.
A királynő a hosszabb utakra 30-40 fős személyzettel utazott mindig. Az utak során mindig mellette állt a királyi haditengerészet orvosa, ő vigyázott az egészségére. A helyszíneken előzetesen megszervezte az esetleges kórházi ellátást. Vittek magukkal vért, a jetleg miatt a napirendet mindig az érkezési hely időzónájához állította, a királynő árpacukorkákat szopogatott az időeltolódás miatt.
Érdekes dolog, a brit uralkodónak nincs útlevele, hiszen az ő nevében adják ki az alattvalóknak ezt az okmányt. Ennek ellenére a királynő minden utazásán ragaszkodott ahhoz, hogy magát szóban igazolva átsétáljon a határon. Másrészt II. Erzsébet nemcsak Nagy Britannia, hanem Kanada, Ausztrália és más a brit birodalomhoz tartozó ország államfője is volt. Ezért utazott helyben ezeknek az országoknak a nemzeti légitársaságaival.
A királynő menetrend szerinti járattal nem utazott soha. Az angol-francia gyártású Concorde-on is dolgozott a fedélzeten, pedig az a hangsebesség felett pár óra alatt elvitte őt másik kontinensekre is. Az alsó képen egy barbadosi nyaraláson a királyi jachtról integet a Concorde-nak.
Rövidebb utakra sokáig a BAe-146 volt a saját királyi szállítója. Kisebb repülőgépekből volt egy flottája is, benne olyan helikopter, amit a férje vezetett. Fülöp herceg tengerésztisztként a királynő hivatalba lépése után a haditengerészet helikopterét és repülőgépeit vezette.
Fülöp herceg a brit repülőipart segítette azzal, hogy királyi fenségként és pilótaként sok gépet kipróbált. Halálakor készítettem erről egy videót is.
London környékére, Skóciai birtokára pedig a királynő helikopterrel közlekedett.
III. Károly brit uralkodó apja nyomdokába lépett trónörökösként. Megtanult repülőgépet és helikoptert vezetni, a királyi légierőben szolgált pilótaként. De a középső kép tanusága szerint vezette a brit atombombázót, az Avro Vulcant is, csodás repülését sikerült még egy brit repülőnapon levideóznunk. Másrészt tovább vitte a repülés szeretetét a családban, mert mindkét fia pilótaként szolgált. Az idősebb fiú, Vilmos herceg, aki most trónörökössé lépett elő, a parti őrségnél is szolgált. A nagymama, II. Erzsébet királynő férjével közösen többször meglátogatta őt az egységénél.