Kínai airshow: J-20 lopakodó vadászgép és AG600 óriás hidroplán
A héten tartják a 11. Kínai airshow légi parádét Zhuhai repülőterén, amely az egyik legnagyobb ilyen rendezvény kétévente a világon. Négy kínai fejlesztést mutatunk be röviden, amelyek fontos szerepet kaptak ezen a rendezvényen.
A Szecsuán tartományi repülőgépgyár gyártja az ötödik generációs Chengdu J-20 vadászgépet, mely újfajta álcázó festéssel lopakodik majdnem 2 Mach sebességgel. Könnyű bombázó képességét is emlegetik, a bombakamrát már lefotózták. A „Hatalmas Sárkány” sokak szerint nagyon hasonlít az amerikai Lockheed-Martin F-22 Raptorra.
https://www.youtube.com/watch?v=If2QpImw6Bk&w
Most láthatta először a nagyközönség, hogy a J-20 lopakodó vadász mit tud, nézzünk bele mi is.
Az állami tulajdonban levő Aviation Industry Corporation of China repülőgépgyár már régóta elhúzódóan fejleszti az AVIC AG600 óriás hidroplánt, amit Vízi Sárkány néven is emlegetnek. Több mint ötven tonna a felszálló tömege, kétéltű, 500 km/h körüli sebességre képes. Tűzoltó repülőgépként egy menet közbeni töltéssel 12 tonna vizet tud felszippantani, egy teljes tankkal 370 tonna vizet szórhat ki. Mentő repülőgépként 50 embert vihet magával, katasztrófa helyzetekben kórházként is funkcionálhat, mert bárhol leszállhat a vízre vagy a nehezebb terepre is. Még nem szállt fel soha, pedig már régóta ígérik, további részletek róla majd a hidroplán rovatunkban.
A Xian repülőgépgyár terméke az Y-20 nehéz katonai szállítógép több mint 200 tonna felszálló tömeggel. 900 km/h utazósebességgel maximum 66 tonna terhet vihet majdnem 5 ezer kilométerre. Ha ejtőernyősöket visz, akkor 10 ezer kilométer is lehet a hatótávolsága. A hadi szállításban a Pápán is repülő C-17 nehéz katonai szállítógéppel azonos kategóriába tartozik.
Még nem szállt fel az egyfolyosós kínai Airbus-Boeing konkurens, a COMAC C919, de a légi parádén már színre lépett a kétfolyosós COMAC C929 képen látható nagy modellje, melyet a kínaiak az oroszokkal fognak fejleszteni és gyártani. 280 utas, 12 ezer kilométer hatótávolság a fontosabb követelmények. Tíz év múlva, a következő évtized végén pedig a tervek szerint a légitársaságok fogják a Dreamliner és A350 XWB konkurensét üzemeltetni.