Medve Bálna, az új légcsavaros óriás légibusz terve
(Eredeti megjelenés: 2014 február 17) A regionális járatokon a légcsavaros gép gazdaságosabb, mint a sugárhajtású. Ezért a Müncheni Műszaki Egyetemen gondoltak egy nagyot, és összeházasították az orosz Tupoljev Tu-95 Medve bombázót az Airbus A380 Nagy Fehér Bálnával és egy új légcsavaros óriás légibusz tervét tették le az asztalra.

3000 kilométer alatti hatótávolságon ötöde kell az üzemanyagnak, mint egy tengerentúli járatra, így a hajtóműnek kevesebb önsúlyt kell levegőbe emelnie.
Az oroszok nagyon jók a koaxális, egymással szemben forgó légcsavarok alkalmazásában, amikor a négy hajtóművet megduplázzák nyolcra. Moszkvában a légi parádén a nyitóképen is láthatóan közelről lefényképeztem a Tu-95-öt, de ilyen megoldást használnak a kisebb Antonovok is.

A két fedélzeten 420 emberben gondolkodnak, két folyosó, kilenc ülés egy sorban mind a két szinten. 160 tonnás felszállósúly, 700 kilométer körüli utazósebesség és kicsit hangosabb lenne, mint a mostani sugárhajtásúak.
Hívhatnánk akár Medve Bálnának is, ha létrejön.
Lehet, hogy Farnborough-ban néhány év múlva a Medve Bálna repülését is lefilmezhetjük.