Légi benzinkutak, tartálygépek egykor, most és a jövőben
A repülőgépek esetén igaz a lélekvándorlás, a típusok egy következő feladatra újjászületnek. Utasszállító gépből lesz új életében cargo vagy tartálygép, vagy ablak nélküli több funkciós repülőgép, amely katonát vagy sebesültet, vagy sima rakományt szállít, vagy itatja a levegőben a többieket. Címképen a légi tankoló cső testközelből.
A képen a Boeing KC46A első szállításra váró tanker repülőgép szűzfelszállása, amely tegnap sikeresen lezajlott az Everetti gyár környéki légtérben. A tanker a Boeing B767 típus továbbfejlesztése, 179 darabot kívánnak belőle építeni, 34 darabot már eladtak az Egyesült államok légi erejének (USAF), ez lesz az első, amit 2018 elején a Boeing már szállít majd.
Mutatok egy gyorsított videót arról, hogyan építik ezt a típust a gyárban, a film indítása után teljes képernyős módra nagyítva élvezhető igazán.
A Boeing ebből a típusból tesztelésre hat példányt készített, amelyek összesen 2200 üzemórát repültek, miközben több mint 1600 légi tankolást végeztek a kicsitől a nagyig. Fenn F-16 vadászgép, lenn C17 szállítógép iszik éppen, de a tesztek során a cső végén sikerrel járt az A10 Varacskos disznó és más katonai gépek is. Amúgy a töltési rendszer minden katonai gépre kompatibilis.
Jelenleg a képen látható KC135 Stratotanker az USAF légi utántöltő zászlóshajója, amely hogy hogy nem az első sugárhajtású utasszállító repülőgép, a Boeing B707 alapján született ujjá vagy alakították át. Itt még az operátor munkahelye a gép hátsó részében volt, szemmel irányította a tankoló csövet, míg az el nem kapta a repülőgépeken a kiálló fogadó egységet. A cső végén ezért alkalmaznak a nyitóképen közelről látható segédeszközt, hogy könnyebb legyen a találat. Az új KC46A tankeren az operátor már igazi úriember, a pilóták környékén ül és videók valamint számítógépek segítik neki a gyorsabb tankolást.
A képen harci helyzetet látunk, amikor csúcsforgalom van, a gyorsaság pedig győzelmet jelent és életeket ment.
Kisebb kapacitású a másik nagy klasszikus C130 szállító repülőgépből erre a célra átalakított tanker, amely inkább helikoptereket lát el a levegőben üzemanyaggal.
A tankervilágban sem lesz másként, mint a többi katonai gépnél, itt is hódit majd a pilóta nélküli rendszer. Ami nem változik, hogy korábbi sikeres nagydrónokat alakítanak majd át, amelyek hasonló pilóta nélküli eszközöket tankolnak majd. A felső képen az USAF egyik korábbi drónja, a Global Hawk a tanker és a vételező óriásdrón is. Egyébként fordított helyzet is volt már, a haditengerészet X-47B óriásdrónja egy Stratotankerből vételezett a levegőben üzemanyagot. Az alsó képen pedig a Boeing és a Northrop Grumman melletti harmadik nagy játékos, a Lockheed Martin szintén pilóta nélküli óriásdrónja, az MQ-25 Stingray, ami tanker változatban is készül majd.
Ha már a Boeing B767-ből újjászülető tankerrel kezdtem, magával az eredeti utasszállítóval búcsúzom. Ősszel Lisszabonba egy B767 géppel utaztam, itt róla a videóm pompás fado zenével:
Forrás: Boeing, Northrop Grumman és Lockheed Martin