Lengyel LOT a német Condor megvásárlásával légitársasági csoporttá vált
A LOT Csoport a befektetésével egyből megduplázta éves légi utasszámát 20 millióra.
A lengyelek két évvel ezelőtt egy központi állami holdingba tették vissza a LOT légitársaságot, a repülőgép karbantartó és a földi kiszolgáló állami vállalatokat. Ez a Polska Grupa Lotnicza, továbbiakban PGL, melyet LOT légitársaság korábbi vezérigazgatója, Rafal Milczarski vezet.
A Condor üzletben a vevő a PGL meghagyja a Condor légitársaság önállóságát és a menedzsmentet, hiszen a több mint 50 éves múltra visszatekintő német szabadidős légitársaság jó márkanév és nyereséges.
Hangot rá
Felmerül a kérdés, hogy akkor miért kellett eladni?
A brit Thomas Cook utazási világkonszern csődje teremtette meg a helyzetet. Thomas Cook találta fel 200 évvel ezelőtt az utazási csomagot, ahol az ügyfélnek mindent egy helyről megszerveztek. Az idők folyamán a különböző utazási szektorban levő jó nevű vállalatok – köztük a Condor és a Neckermann – megvásárlásával a Thomas Cook cég egyre nagyobbra nőtt.
A folyamatos növekedés célja egy egész világra szóló központi utazási csomag árualap létrehozása és karbantartása, ahol az igen nagy megrendelőt megillető diszkont áron vásároltak az utazási csomagokhoz mindent. A szállodákért, repülőjegyekért és más szolgáltatásokért pedig jó nagy fizetési határidővel utólag fizettek.
Az utazási szokások átalakulása miatt a Thomas Cook veszteséges lett, amit egy idő után nem tudtak finanszírozni. Tavaly egy hétfői reggelen csődöt jelentettek, bezártak, több mint 600 ezer utast hagytak szerte a világon, akik más szervezésben azért hazajutottak.
A csődeljárás során az adósságok miatt a cég vagyonelemeit értékesítették. Közben kiderült, hogy vannak a portfólióban jól menő tagvállalatok. Többek között ilyen volt a Condor légitársaság és a magyar Neckermann utazási iroda is.
A Condor egy speciális piacon repül, német repülőterekről menetrend szerinti járatokat indít szinte minden földrész üdülő paradicsomaiba, szabadidős célpontokra. Flottájában több mint 30 kétfolyosós gép repült, amelyek a Boeing régebbi típusai, B757 és B767, de van Airbus A330 repülőgépük is. Közelebbi európai-afrikai üdülő területekre pedig az Airbus A320 család szintén régebbi típusú gépéivel repülnek.
Az elmúlt években a Condor körülbelül 5 ezer alkalmazottal évente 10 millió körüli utast szállított és tavaly is nyereséges volt. Ennek ellenére a csődeljárás végéig semmilyen banktól áthidaló hitelt nem kaphatott. A munkahelyek megőrzése miatt a német állam és egy tartomány 380 millió eurós áthidaló kölcsönnel segítette a napi működés fenntartását.
A vételárat a felek nem hozták nyilvánosságra, de német újságok becslése szerint a PGL a Condor légitársaságért 250 millió eurót fizethetett. A PGL a vásárlás során értelemszerűen az áthidaló hitel visszafizetését is magára vállalta. Az üzlet lezárása a monopólium ellenes hatóság vizsgálata miatt is áprilisra várható.
Reméljük, hogy a szinergiák kihasználására nemsokára lesznek LOT ráhordó járatok Budapestről is a Condor németországi kiinduló reptereire.
Forrás: LOT és Condor légitársaságok oldalai