Fanhansa Boeingek a Hévíz-Balaton repülőtéren
A múlt héten ritka vendégek repültek a Hévíz-Balaton repülőtérre. A típus kivezetése keretében szervezett ünnepségsorozat kapcsán a német foci válogatottat az Európa bajnokságra szállító Fanhansa névre festett és a Karlsruhe névre keresztelt Lufthansa Boeing 737 Classic landolt a betonon.
Előzőnap részt vettem a Karlsruhe fedélzetén a Lufthansa Boeing 737 hivatalos búcsúrepülésén. Frankfurt és Hamburg között a levegőben beszéltem az utaskísérők vezetőjével, aki elmondta, hogy az ünnepségek miatt a Boeing naponta máshol teszi tiszteletét. Voltak Madridban és Stockholmban, Düsseldorfban és Kölnben és a következő nap repülnek a Balatonra.
A két gép balatoni látogatásáról Benkő Attilát, a Hévíz-Balaton Airport igazgatóját – a képen a Fanhansa előtt – kérdeztem. Ő elmondta, hogy nagy megtiszteltetés ez számukra, hogy a Lufthansa Magyarországról ezt a repülőteret választotta a búcsúra. Amit megalapozott az a 15 éves együttműködés, amit a repülőtér charterezés keretében a német nemzeti légitársasággal és leányvállalataival folytatott.
Többnyire csak ünnepi vagy különleges alkalmakkor küldtek ilyen nagy gépet, folytatta az igazgató. Általában a szezonnyítókon, mint az idén is, amikor a hévízi Mutsch Reisen utazási iroda 15. balatoni szezonnyitóját egy Boeing 737-tel és csárdással a betonon ünnepelték.
De Benkő Attila emlékezett olyan esetre is, amikor egy Balaton feletti sétarepülésre érkeztek Németországból Boeing 737 fedélzetén utazási irodák szakemberei és a média képviselői. Vagy jó pár évvel ezelőtt, amikor még képeztek új pilótákat a Boeing 737-re, ezt a repülőteret választották szintén Boeing 737 típussal a pilótaképzés olyan befejezésére, amikor a pilóták a leszállópálya érintésével köröztek és élesben gyakorolták a le- és felszállást.
Az érkezés hangulatáról az igazgató elmondta, hogy a Fanhansa és a másik géppel a Lufthansa azokat a munkatársait hozta el Hévízre, akiknek az elmúlt harminc-egynéhány évben közük volt ehhez a típushoz a Lufthansa berkein belül. Köztük pilóták, légiutaskisérők, műszakiak és az adminisztratív terület dolgozói, nyilván ezért itt az érkezés-indulás más volt, mint a szokásos kereskedelmi járatnál.
Volt hatalmas fotózkodás, simogatták, puszilgatták a repülőgépeket, mindenki gyűjtötte az emlékeket, néhány könnycseppet is látott az ember egy-két szemben megcsillanni, mesélte az igazgató.
A beszélgetésünkből kiderült, hogy Benkő Attila inkább Boeing párti, ha választani kell e típus és az Airbus között. A vonzódás az igazgató pályakezdéséhez is kapcsolódik, mely egybeesik a Lufthansa Boeing 737 budapesti megjelenésével.
Elmondta, amikor ő 1985 novemberében rampásként kezdett a Malévnél Ferihegyen, akkor a Malév volt a Lufthansa földi kiszolgálója. Akkor a déli járatot München Düsseldorf felé egy korábbi változattal, a Boeing 737-200-assal teljesítették, az esti járatot pedig Boeing 727-essel. Új rampásként az ilyen légitársaságokat csak messziről csodálták, mesélte az igazgató, mert akkor zöldfülűként az NDK-s Interflug IL-18-as légcsavaros gépét szolgálta ki.
Az igazgató emlékszik arra is, amikor Ferihegyen megjelentek a Boeing 737-300 gépek ezzel az érdekes, alul ellapított hajtómű beömlőnyílással, mindenki rácsodálkozott. Később a Malévnél is alaptípusok lettek a Boeing 737 Classic 300, 400 és 500 szériaszámúak, amit a balatoni repülőtér jelenlegi igazgatója egykor nap mint nap rengeteget rampázott és nagyon szerette őket.
(Fotók: Hévíz-Balaton Airport)
Végül Benkő Attila elmesélte, hogy beszélgetett olyan pilótákkal is a balatoni repülőtér ünnepi eseményén, akik a Boeing 737-esen felnőve ma már a földrészek között repülő Boeing 747 Jumbokon, óriásgépeken kapitányok. Olyannal nem találkozott, aki nem szerette volna ezt a típust.