Lufthansa mentőöv EU követeléseit Merkel kancellár elutasítja
9 milliárd eurós mentőcsomagot kap a Lufthansa a német szövetségi kormány koronavírus támogatási alapjából. Vajon jóváhagyja ezt az Európai Bizottság?
A szövetségi kormánnyal folytatott tárgyalások során egyik feltételeként szó volt a következő két évben 80 új Airbus átvételéről, de ez már nem szerepel a tegnap a légitársaságnak küldött értesítésben. A szövetségi kormány nem akar a napi működésbe beleszólni, ami az állami támogatás szerkezetéből is látszik.
A Német Szövetségi Köztársaság Gazdasági Stabilizációs Alapja (WSF) által elfogadott támogatási csomag tőkejuttatásokból és hitelből áll. A legnagyobb összeg belőle a korlátlan időre szóló 4,7 milliárd euró saját tőke lesz, amihez lehet még 1 milliárd eurót hozzátenni. Ezért elég borsos díjat számolnak fel. Idén és jövőre 4 százalék, ami aztán a következő 5 évben 9,5 százalékra emelkedik. A Lufthansa ezt negyedévenként felmondhatja, ahogy erősödik, nyilván fel is mondja majd.
A WSF alap tőkeemeléssel 20 százalékos nem szavazó pakettet szerez a részvénytársaságban, amiért 300 millió eurót fizet. Ez egy nagyon kedvezményes vásárlás, a tőzsdei ár nagyjából negyede. Ezért már járna hely az igazgatóságban is, de WSF csak két helyet foglal el a felügyelőbizottságban.
A német nemzeti légitársaság kaphat még 3 milliárd euró szindikált hitelt, amiben 600 millió euró erejéig magánbankok vesznek részt.
Amíg ez a csomag segíti a légitársaság működését, addig nem lehet osztalékot és vezetői bónuszokat kifizetni. Ez is ösztönzi a nemzeti légitársaság menedzsmentjét arra, hogy a normál működés visszaállítása során ettől a korlátozástól szabaduljon.
A WSF ajánlatát két lépcsőben fogadhatják el. A Lufthansa testületeinek az ajánlat valószínűleg megfelel, viszont az Európai bizottság viszont az állami mentőöv jóváhagyásához további feltételeket támaszt.
Az EU eddig normál esetben az ilyen állami támogatások engedélyezését szerkezet átalakításhoz kötötte. Most a vírus utáni talpra állás kottája ezt maga elintézi, ezért lazitottak Brüsszelben ezen a feltételen. Viszont az jogos kérdés, hogy mi lesz a versennyel azok között, akik kapnak illetve nem is kértek állami támogatást?
Az EU versenyjogi jogi oldalról előzetesen arról beszélt, hogy a Lufthansának Frankfurtban és Münchenben, a két legnagyobb német repülőtéren fel kell ajánlania értékes felszállási és leszállási jogokat, résidőket. Ezeket csak olyan légitársaságok szerezhetik meg, amelyek nem kértek állami támogatást a korona vírus okozta válságban.
A tegnapi Handelsblatt arról ír, hogy Merkel kancellártól a tartományi miniszterelnökökig bezárólag a német politikusok elutasítják az értékes résidők átadását bármilyen konkurenciának. Nem engedünk be senkit, olvastam több német lapban.
Kíváncsian várom, vajon milyen lesz az EU döntése?
Források: Lufthansa, Európai Bizottság, Német Szövetségi Kormány