Magnus Aircraft magyar start-up beszállítója a SIEMENS
Tegnap Kecskeméten jártunk a SIEMENS elektromos hajtóművel ellátott Magnus eFusion magyar kisrepülőgép hivatalos hazai bemutatóján.
A képen látható Magnus Aircraft kecskeméti repülőgépgyár Magnus Fusion kétszemélyes repülőgépe volt a tárgya nemrég az óriási kínai üzletnek. Mögötte az ünnepelt, egyelőre letakarva. A repülőgép egy másik példánya a magyar hagyományok iránti tiszteletből tavasszal körberepülte a Földközi tengert.
Katona Imre a repülőgépgyár vezérigazgatója és Dr. Frank Anton a SIEMENS elektromos repülőgép-fejlesztési üzletágának igazgatója tavasszal a kisgépes repülés európai fővárosában, Friedrichshafenben. Az Aero Expo-n volt a Magnus eFusion világpremierje, helyszíni tudósításunk róla.
A Magnus eFusion leleplezése után Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármester asszonya gratulál a vezérigazgatónak. A polgármester asszony korábban elmondta, hogy a repülőgépen jól mutatna a Made in Kecskemét felirat, hiszen a Mercedes és a SIEMENS világcégek mellett egy magyar vállalat is reprezentálja a város járműiparát.
Dr. Balázs Gergely György, a Siemens kutatás-fejlesztési vezetője kezében egy akkumulátor cella, amely akkora mint egy elem. 120 cella alkot egy akkumulátort és 8 aksi biztosítja a repülőgépben a hajtást.
A város korábban is híres volt a repülésről, igy nem véletlen, hogy a gyár berepülő pilótája egy dinasztia tagja. A képen Fábián Gábor főpilóta vadászrepülő édesapjával. Gábor kérdésünkre elmondta, hogy a gép repülés közben olyan halk, hogy a pilóták headset nélkül is beszélgethetnének a pilótafülkében egymással.
A repülőgép pillanatok alatt elindult, nem kellett várni az üzemi hőmérsékletre, gyorsan levegőbe emelkedett és amikor áthúzott a közönség előtt, szokatlanul halk volt kívülről is.
A leszállás után bemutatták az akkumulátorok cseréjét, amely csak pár percet vesz igénybe. Erre még az egyelőre rövid fél órán belüli üzemidő miatt van szükség. A 28 kilogramm súlyú villanymotor 45 KW teljesítményt ad le, de szükség esetén képes 80 KW-ot is leadni, ami a felszállásnál szükséges. Az akkumulátor cserét követően Dr. Balázs Gergely utasként repült el a géppel.
Az elektromos hajtás fejlesztési vezetője, Anton doktor felvázolt a közönség előtt egy víziót, miszerint a kisgépes repülésben az elektromos hajtás csak az első lépés és a kísérleti terep. A SIEMENS végső célja a rövid távú, maximum 1500 km kereskedelmi repülésben a hidbrid elemekkel megtámogatott elektromos hajtás elérése a harmincas évek elejére. 30-60-100 fős repülőgépek 1-5-10 megawatt teljesítményű elektromos hajtóművekkel repülhetnének, tovább csökkentve a repülés önköltségét és káros anyag kibocsátását. Ebben együttműködnek az Airbus-szal, az Airbus villanyrepcsijét korábban bemutattuk.
A Magnus eFusion egy speciális piacra készül, amely a vezérigazgató elmondása szerint már itt kopog az ablakban. 2018-tól több tízezer pilóta a világon csak úgy tarthatja meg a licencét, ha kétévente sikeresen teljesíti a vészhelyzeti vizsgát élesben, többek között kiszedi a dugóhúzóból a repülőgépet. Erre a tréningre és vizsgára kínál a Magnus Aircraft egy nagyon olcsón üzemeltethető gépet, amely már ma rendelkezik az ehhez szóükséges paraméterekkel. Közeli feladat a sorozatgyártás megszervezése Kecskeméten, egy olyan új gyár félépítése, ahol pár éven belül több mint 600 új munkahely létesül.
A köszöntők alapján joggal remélhetjük, hogy a magyar állam az új munkahelyek teremtéséhez olyan bőkezű vissza nem térintendő támogatást nyújt majd a magyar start-up-nak is, mint az idetelepülő multiknak. Hiszen most megfordult a trend, magyar vállalatnak dolgozik be egy világcég és nem fordítva. Másrészt fennmarad a Magnus eFusion típusengedélyezése során az a szolgáltatói jellegű légügyi hatósági mentalitás is, amit az eddig zajló munkában csak mindenki dicsért a felszólalók közül.