Moszkvai légi szalon, tradíciók és újdonságok
Ha páratlan év, akkor nyár végén Aviasalon vagy MAKS – az orosz mozaikszót fordítva Nemzetközi Repülési és Űrszalon -, amit a múlt héten a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren rendeztek meg immár 14. alkalommal. 10 éve jártam ott, alul róla a videóm. Itthonról távolból követve a megújított nagypapa korú gépek mellett a nagyképeken összerakott repülőgépek voltak a slágerek.
Közel 600 ezer látogatót regisztráltak a múlt hét folyamán. A képeken jól látni, hogy nem változtattak a 10 évvel ezelőtti főutcás elrendezésen. A nagy öregek jól megfértek az új repülőgépekkel. Külföldről is hívtak gépeket, többek között Airbus, Embraer, kedvencem a Pilatus PC-24 bozótjet is ott volt.
10 évvel ezelőtt még kis maketten mutatták a csarnokban a 21 század orosz repülőgép családját. Ebből az elsőnek, az Irkut MC-21-300 repülőgépnek az idei szalonon volt a világpremierje. Először láthatta a közönség repülni, illetve a másik példányát kétosztályos elrendezésben teljesen felszerelték.
A vadászgépek között még mindig a Szuhojok vitték a prímet. Az ötödik generációs Szu-57 vadászgépből négy vett részt a repülő programban. Szu-57E néven export termékként is kínálták. Másik az alsó képen éppen felszálló Szu-35 volt.
A moszkvai légi szalont Putyin elnök nyitotta meg Erdogan török elnök társaságában. Megtekintették az újdonságokat, köztük alaposabban az Irkut utasszállító repülőgépet kívül-belül, a képen éppen a Szu-57 pilótájával beszélgetnek. Az elnökök tárgyaltak együttműködésről, esetleg közös gyártásról. Putyin az IL-96 elnöki különgéppel érkezett, noha a Zsukovszkij repülőtér olyan messze van Moszkva központjától, mint Budapesthez a Balaton. Annak idején kisbusszal másfél óra alatt értem ki, jöttem vissza Moszkvába. Mint mindig, a Beriev jet hidroplánja orosz nemzeti színű vizet dobott repülése közben. Sajnos más jó hír nincs róla. A külföldieket pedig a nemzeti hagyományoknak megfelelően köszöntötték.
Az Orosz Helikopterek Holding számos új terméket mutatott be, köztük az Kamov Ka-62 többcélú helikoptert, amely első alkalommal repült is. Másrészt a Mil Mi-38 első gyártási modellje, a megnövelt kényelemmel rendelkező kabinnal szintén először vett részt a szalonon. Az Ansat helikoptert a VIP kabinnal mutatták be, mellé állították a földi szállításra a limuzint.
A kínaiak hosszú idő óta először vettek részt a kiállításon. Itt volt látható a világon először orosz-kínai együttműködésben fejlesztett hosszú távú CR929 repülőgép nagymakettje. Az elrendezésben a képnek megfelelően látni lehetett a pilótakabint, az első osztályú fotelüléseket. A kínaiak elhozták az AG600 fejlesztés alatt álló hidroplánjukat, ami majd a Beriev jethidroplán vetélytársa lehet a világpiacon, ha majd pár év múlva elkezdik a sorozat gyártását.
Nagy öregek nélkül nincs orosz légiszalon, bár a hangsebesség feletti Tupoljev Tu-144 utasszállító kivételével mindegyiket modernizálják azért menet közben. Balról Il-76 tankergép, mellette Tu-95 bombázó és alul a kompozit Ancsa. Az Antonov An-2 repülőgép szibériaiak által turbóhajtóművesre és Honeywell avionatikára hangszerelt, lassan négy éve bemutatott új változata, amit sajnos még nem gyártanak sorozatban
Pár napja néhány képet már mutattam az idei MAKS-ról egy zenés képeslapon, jöjjön egy kis nosztalgia, videóm a 2009 évi MAKS-ról.
Végül néhány apróság, ahogy a Volga kupé keveredik a tankkal, az orosz gyerekek is kedvelik a Pókembert és olykor-olykor lemegy néhány burger is vörös csillaggal ékesítve.
Források: MAKS oldalai, két kép kedvencemtől, Marinától, akinek mindenképp nézzék meg a többi képeit.