Német Flywhale hidroplán nagyszerűen zárta a vízi teszteket
Kicsit mulatságos egy két személyes könnyű hidroplánt repülő bálnának hívni, vagy mégse, és ez egy jó marketing fogás. A német Flywhale hidroplán nemrég fejezte be a második megépített példánnyal a vízi teszteket.
Helmut Rind és felesége az elmúlt évtized végén ultrakönnyű hidroplánt keresett Európában, de egyik sem fért bele a német szabályokba. Ezért gondoltak egyet és lakóhelyükön, egy északnémet kisvárosban a nagyobbik fiuk bevonásával családi garázscégként megcsinálták a maguk ultrakönnyű kétéltű hidroplánját. Így alakult meg a Flywhale repülőgépgyár, hozzá jó kis fejlesztőcsapatot szedtek össze.
2012-ben már elhozták Friedrichshafenbe a hidroplán makettjét, kaptak annyi biztatást, hogy saját tőkéből és tartományi európai uniós fejlesztési forrásból tovább folytassák a kétéltű hidroplán építését. Kitanulták a kompozit ipart, a világhírű osztrák Rotax motorra és autóbenzinre hangszerelték a tolóerőt. Majd 2015-ben már ott ringott a kiállítás bejáratánál a megépített hidroplán.
Balról a család, jobbról a tartományi miniszter
Még tavaly ősszel megvolt az első felszállás, majd megépítették a második példányt a vízi tesztekre, ahol ragyogó eredményeket értek el, kis átalakítással a tervezett vízi út felét produkálták. Kis túlzással az lehetne mondani, hogy a repülő bálnácska felszáll egy fürdőkádból, elég neki 200 méter vízi út, ha nincs a végén akadály. Leszálláskor meg már akár 80 méteren is megállhat. Utóbbi azért nagyon fontos, mert könnyebben talál helyet a vizet használó többi szereplő között, ha felbukkan az égből és nem számítanak rá.
Kerekein kifuthat a fövenyre vagy kiköthetik egy fához, a hidroplán ideális turista közlekedési eszköz a vadabb vidékekre, aludni is lehet benne. A hidroplán fel van szerelve mentőernyővel is. Ha 135 literes benzintankját nem tankolják tele, akkor 25 kilogrammnál jóval több csomagot vihet magával.
A kétéltű Flywhale Adventure hidroplán felszálló tömege mentőernyővel együtt nem éri el a 600 kilogrammot, így nyugodtan belefér az európai LSA, vagyis a könnyű repülőgép kategóriába. Itt a leendő pilótának elég a 20 óra oktatási idő, szemben a 40 órás általános kiképzéssel. A repülő bálnácska 200 km/h körüli sebességgel akár 8 órát is a levegőben tölthet, ami nem egy rossz teljesítmény.
Most jön a dolog neheze, a típusengedély megszerzése és a gyártás megszervezése, ami ebben a nem túlzottan hidroplán barát európai hangulatban reméljük jelentős áttörést hoz.
(Forrás: Flywhale Aircraft)