Nemzeti stratégia a városi légi mobilitás Kínában
Kínában felgyorsitják a városi légi mobilitás szabályainak (Urban Air Mobility, mozaikszóval UAM) megalkotását. Nemzeti UAM stratégiát céloznak meg, amit a tavaszi Népi Gyűlés elé kell terjeszteni törvényalkotás céljából. A Ehang küldött erről nekem anyagot.
Kínában a közigazgatás a Párt és Állami Tanács szimbiózisára épül. Az Államtanács egyik ellenőrző részlege októberben az UAM területét is ellenőrizte jó néhány tartományban. Káderekkel, cégvezetőkkel, vállalkozókkal találkoztak, javaslatokat is összegyűjtöttek.
Ennek alapján döntött novemberben az Államtanács, feladatokat és határidőket szabott meg a különböző közigazgatási szerveknek. Ebből emelem ki az idevágó pontok fontosabb mondatait.
1. Fel kell gyorsítani a városi légiforgalmi stratégia és szabványok kidolgozását
Néhány Guangdong tartománybeli vállalkozás – köztük az Ehang is – arról számolt be, hogy az Egyesült Államok, Japán, Dél-Korea és más országok nemzeti stratégiai szintre emelték a városi légiközlekedési ágazatot, amely hatalmas jövőbeli fejlődési potenciállal rendelkezik. Kína releváns stratégiai kutatásai azonban elmaradtak…. Javasolt beépíteni a városi légi forgalom fejlesztését a nemzeti stratégiába, kiadni a vonatkozó szakpolitikai dokumentumokat, megfogalmazni a normákat és elősegíteni az ipar egészséges fejlődését. A feladatot a Közlekedési Minisztériumból kiemelték a Fejlesztési és Reformbizottsághoz.
2. Fel kell gyorsítani a „pilóta nélküli repülőgépek repülésirányításáról szóló ideiglenes előírások” kihirdetését
… A jelenlegi polgári repülési törvény azonban nem alkalmazható ezekre a feltörekvő vállalkozásokra, és a drónfelügyelet alapvetően megbízhatatlan állapotban van.…Javasoljuk a jogszabályok alkotásának felgyorsítását, a jogszabályok mielőbbi bevezetésének elősegítését, a drónok átfogó felügyeleti mechanizmusának létrehozását. Létrehozzák és áthelyezik a megfelelő osztályokat az Igazságügyi Minisztérium, Polgári Repülési Igazgatás, Ipari és Informatikai Minisztérium, Közbiztonsági Minisztérium területén.
Hozzáteszem, hogy a kínai Ehang Holdings már kapott ilyen kísérleti működési engedélyt. Az engedélyek nyomán, a videómban láthatóan ez a cég repültette a legtöbb utast a világon. Természetesen pilóta nélküli üzemmódban.
3. A tűzoltó drónok ipari korszerűsítésének és gyakorlati alkalmazásának támogatása.
….Javasoljuk a tűzoltó drónok szabványainak felgyorsítását, a tanúsítási ciklus lerövidítését, a minőségi felügyelet megerősítését, az ipari vállalkozások irányítását a kutatás és fejlesztés fokozására. Továbbá a tűzoltó drón technológiai innováció és az ipar fejlődésének előmozdítását a tűzoltó drónok területén. Ezért áthelyeznek részlegeket a Vészhelyzet-kezelési Osztályra és a Polgári Repülési Igazgatóságra.
Erős a kínai kihívás az Európai Unióra. Az európai fejlesztők mostanában inkább a cargo drónokra koncentrálnak, mert azokat könnyebb lesz engedélyeztetni. A Volocopter a levegő Mercédesze Stuttgartban csak utas nélkül tartott Európában pilóta nélküli bemutatót.
A szintén német Lillium Jet is inkább Amerikában, Floridában kötött együttműködési megállapodást. Pedig az 5 üléses légi taxija az agglomerációban való repülést célozta meg, így könnyebb helyzetben van, mint a versenytársai a város felett.