Niki Lauda harmadszor, most éppen visszaszerezte a nevét viselő légitársaságot
Niki Lauda harmadszor is belevág a légitársasági üzletbe, méghozzá nagyban. Forma 1 autóversenyző világbajnokként egykor szó szerint a tűzből is újjászületett, miért ne menne ez neki a légitársaságok frontján?
Hat évvel ezelőtt írtam a Lauda Air és a FlyNiki légitársaságáról, utóbbit akkor volt kénytelen odaadni az Air Berlinnek azzal a kikötéssel, hogy a FlyNiki név maradjon fenn.
De akkor nem szállt ki az üzletből, hanem Laudamotion néven chartertársaságot alapított kicsiben, a legnagyobb gép 16 személyes volt, vagy óceánjáróként alvással csak 7 fő.
Aztán tavaly becsődölt az Air Berlin, Lauda is ott mozgott a korábbi társasága körül, de a Lufthansa mellett nem rúgott labdába.
A Lufthansa a hatóság döntése szerint az easyJettel nem vihetett mindent, végül kiszállt a történetből, de a Vueling tulajdonosa egyből lecsapott a lehetőségre. Több hírügynökség szerint aláírás előtt állt a megállapodás, miszerint 20 millió euróért és 16,5 millió friss tőkéért vitte volna a IAG diszkont légitársasága, a Vueling a megmaradt FlyNiki vagyont.
Aztán hirtelen egy csavar került a történetbe, miszerint a német bíróságról átkerült a csőd ügy egy osztrák bíróságra, aki az ügylet jóváhagyása helyett újranyitotta az ajánlati lehetőségeket. Hiába tett volna ajánlatot a Ryanair, a hitelezők képviselői tegnap a légi veterán cégének, a Laudamotion-nak az ajánlatát fogadták el, az árak nem publikusak.
Ha találgatni szeretnénk, honnan jöhet a pénz, akkor nem árt megemlíteni, hogy Lauda a világbajnok Mercedes Formula 1 csapat résztulajdonosa és főnöke, 2020-ig van velük szerződése. Lehet, hogy megint zálogba adja a részvényeit, ha esetleg kölcsönt kell felvennie?
A vagyon döntően 15 repülőgép, 1000 alkalmazott, 1700 jó kis osztrák nyári résidő. A 68 éves Lauda szigorúan marad a Laudamotion világában, nyaralási célpontokra viszi majd a turistákat, sajnos a koránál fogva már nem vezetheti a jeteket, mint korábban, de biztos beveti élő legendakánt a presztízsét is. A csődhöz köthető nevet sem fogja megtartani, az új brand a Laudamotion kerül majd a gépek oldalára.
Nem akar már a piacon annyira önállósodni, a Thomas Cook cégtől veszi majd a jegyértékesítést, a marketinget és a személyzeti tréning szolgáltatásokat, aki a Condor légitársaság révén is a nyaraló üzletnek jeles képviselője a világon.
Míg a fiatal osztrák kancellár Twitter üzenetben üdvözölte, hogy a légitársaság visszatér Ausztriába, addig légitársasági szakértők fanyalogtak, hogy nem a diszkont világba került az erőforrás. Az idő majd eldönti, hogy melyik üzleti modell lesz a nyerő főként a nyugdíjasok körében.