Perui repülő balesetben nem történt még nagyobb tragédia
Videó összeállításomban látható, hogy mi történt tegnap a limai repülőtéren.
A repülőtéren mindenki csak úgy mozoghat, ha engedélyt kér és kap a torony irányítástól. Ezért abszurd az, hogy egyszerre legyen ugyanazon a futópályán egy felszálló repülőgép és egy tűzoltó autó. Hogy ki hibázott, azt majd a baleset vizsgálata kideríti általában hosszú idő alatt. Nemrég a több mint 500 halálos áldozatot hozó földi ütközésről szakértőnk irt elemzést.
Inkább arról írnék, milyen vészhelyzeti gyakorlatok „ha álmodból is felriadsz” tudása mentette meg a repülőgépen utazó 102 utas életét a videón láthatóan elkerülhetetlennek tűnő ütközés után.
Vegyük először a pilótákat. Valószínűleg leszakadt az ütközéskor a jobb oldali hajtómű és kitörött a jobb futó is, a gép oldalra billent. A pilóták gyakorolják a szimulátorban, ha a felszálláskor meghibásodik egy hajtómű, mi az eljárás. Ezért tudták a gépet a pályán tartva a talpán megállítani.
Kiömlött a kerozin, a csúszás szikráiban a szárny mögötti részen külső tűz keletkezett. Megálláskor már nagyobb lángok csaptak fel, de a habágyú megérkezett.
Egyszer egy kisebb repülőtéren az anyós ülésben és is tehettem egy szimulációt egy modern tűzoltóautóval. Ha jól emlékszem, a riasztás után két perc alatt kell az autónak a repülőtéren a helyszínre érkeznie, amit mi is teljesítettünk. Az autó elején egy habágyú, amit belülről egy dzsojsztikkal vezérelnek. Menetből támadnak a tűzre, ahogy itt is láthattuk a videón.
Ennyi idő alatt a repülőgép törzse nem ég át, ezért várhatták meg a teljes oltást a személyzet irányításával az utasok a kabinban. Az utasok az ütközéskor be voltak kötve, ami megvédte őket a sérülésektől a megállásig. A négy légiutaskísérő pedig az oltás percei alatt előkészítette a vész kiürítést.
A bal első ajtón láthattuk is, ahogy a vészcsúzdán az utasok elhagyják a repülőgépet. De a jobb hátsó ajtón is, ami már a földön volt, rendezetten jöttek ki az utasok. Minden repülőgép típus csak úgy kap engedélyt, ha 90 másodpercen belül az összes utas a vészcsúzdákon vagy a szárnyon át evakuálható. A légiutaskisérők is ezt tanulták és gyakorolják a szimulátorban.
Ebben a balesetben – sajnos csak az ütközés után – mindenki tudta a dolgát, azért nem lett sok halálos áldozattal járó tragédia. De nehéz lehetett ezt az utasoknak és a személyzetnek átélni, ezért a LATAM légitársaság mindenkit kórházba vitt kivizsgálásra.