Pilatus PC-6 Turbo Porter a légi igásló
Egyhajtóműves, turbólégcsavaros többfeladatú repülőgép. A Pilatus gyár rendkívül sikeres igáslova, a Pilatus PC-6-os 1959-ben repült először. Ekkor még a PC-6 Porter légcsavarját egy 340 LE-s, hathengeres Lycoming benzinmotor hajtotta, ám alig két év múlva, 1961-ben felszállt az első „igazi” Turbo Porter egy légcsavaros gázturbinával felszerelve. A francia Turbomeca Astazou hajtómű már 523 lóerővel ruházta fel a gépet.
A francia Aerospatiale Gazelle helikopterben, de egyes Agustákban is ez a hajtómű volt. A sikeres hajtómű ezúttal egy sikeres repülőgépet is kapott gazdának.
A Turbomeca hajtóművel felszerelt PC-6A sorozat egészen 1971-ig készült, amikor a Pilatus áttért a PT-6-os gázturbinára. A Turbo Porternek ezen 1971-től készülő változatai a PC-6B jelölést kapták.
A PT6-os gázturbina különböző változataival készült gépek egyike, egy 1981-ben készült Pilatus PC-6 Turbo Porter korábban repült Magyarországon is, vízügyi repüléseket, olajvezeték ellenőrzést végeztek vele, nemrég a budaörsi hangárban láttuk.
A Pilatus PC-6 sikergépet az amerikai Fairchild gyár is gyártotta licencben. A gép 11 méter hosszú, fesztávja 15,9 méter. A maximális felszállótömege 2770 kg, 1530 kg hasznos terhet, vagy tíz utast vihet magával. A gép sikere egyszerűségének és robusztus kialakításának köszönhető.
Kiengedett fékszárnyakkal alig 96 km/h-s átesési sebességével nem mindennapi mutatványokra képes. A gyári adatok szerint a gépnek 195 méter kell a felszálláshoz és 130 méter a leszálláshoz, de ennél kisebb helyen is képes felszállni illetve landolni, amint ezt a videó is bizonyítja.
Az igénytelensége és jó repülési tulajdonságai miatt sokoldalú gépet használják mezőgazdasági munkákra, ejtőernyős ugratásra, mentő, vagy futárgépként, de gleccsereken és zsebkendőnyi hegyoldali vagy erdőben lévő leszállóhelyeken is megfordul.
Egy 5750 méteres magasságban lévő nepáli gleccseren történt landolással a PC-6-os birtokolja a legmagasabban landoló merev szárnyú gép címét. A gép 2009-ben volt ötven éves.
Orvostanhallgatóként és mentőtisztként sok légi szállítást vállaltam, Super Aero géppel 1958-59-ben. Amikor az első Pilátust, amit az OMSZ megvásárolt, Budaörsön bemutatták , engem is meghívtak akkor már mint traumatológust és részt vehettünk egy próbarepülésen a pilóta bemutatta, hogy a gép mire képes.Nagy élmény volt.