Pilóta nélküli repülési engedély eHang légi taxikra és teherszállító drónokra Norvégiában

Néhány napja az eHang kínai világcég helyi vállalatokkal együttműködésben pilóta nélküli és hosszú távú tesztelési repülési engedélyt kapott a norvég polgári légügyi hatóságtól. Mind az eHang 216 kétszemélyes légi taxijára, mind hasonló platformon repülő teherszállító drónjaira. Ez az első ilyen hosszútávú pilóta nélküli engedély a világon.

Az egyik különleges terület a tengeri fúrótornyok és szél erőművek kiszolgálása. A fúrótornyokra nagy szélben, zord időjárás keretei között fognak személyzetet szállítani, vészhelyzet esetén munkásokat, mérnököket menteni.


Másrészt teherszállító drónokkal mintákat, felszereléseket, egyéb eszközöket repítenek majd a tengeri fúrótorony platformokra, amelyek szeles időben így festenek.

A fúrótornyok, szélkerekek part menti létesítmények az Északi tengeren, ezért rövid utakról van szó, ami bőven belefér a ma még alig fél óránál több üzemidőbe. A feladatok ellátása az eHang önvezető járműveivel sokkal olcsóbb, mint hagyományos helikopterrel vagy hajóval. És legfőképpen zöld és elektromos hajtású, amit talán Európában a norvégok támogatnak leginkább.

A hír kapcsán felvázolnám, hogyan működik az eHang szállítási szolgáltatás, mi lehet a titka a világ élvonalába kerülésnek.

eHang 216 légitaxi

Négy évvel ezelőtt Las Vegasban a Comsumer Electronic Show szenzációja volt egy kínai egyszemélyes emberszállító drón, az eHang 184 makettje. Aztán jó két évig nagy csend volt körülötte, mert közben a feltaláló-cégvezető Hu Huacsi rájött arra, hogy kicsi a jármű.

Megépítettek és bemutatták székhelyükön Kantonban, a párizsi Operát is magában foglaló vidámparkban a kétszemélyes eHang 216 légi taxit. Pilótás változatban, majd önvezetőként. Több ezer tesztrepülést végeztek mindenféle időjárási körülmények között, a főnök az egyik géppel repült dolgozni.

A világon elsőként több száz utast vittek pilóta nélkül szolidan emelkedve vagy oldalt repülve nemcsak Kínában, hanem Bécsben és Amerikában is. Megbízták az osztrák FACC repülőgép ipari tervező-beszállító vállalatot, hogy csökkentse a kabin súlyát, ami folyamatban van.

E-Portok, karbantartás, töltés

Januárban egy videóban közzétették a légitaxi állomásokra vonatkozó terveiket a videóban egy perc 50 másodpercig.

A látvány mindent bemutat, kiérleltek a megoldások, nekem csak az utaskezelés hiányzik.

Parancsnoki és ellenőrző központ

A videó egy perc 50 másodperctől induló folytatásában nem sokat árulnak el a központban folyó tevékenységről. Annyit mondanak, hogy a monitorok előtt képzett pilóták ülnek, akik szerintem maximum vészhelyzeti földi pilóták lehetnek. Ha valami baj van az automatikával, akkor talán átveszik az AAV – magyarul önvezető légi jármű – irányítását. Másrészt a fix légiutak pl. reptér városközpont mellett az utas igényei szerint repülnek A-ból B-be is.

Az emberek csak kiegészítő szerepet kapnak a rendszerben, mert az alapító, Hu Huacsi egy szoftverprogramozó, aki a felesége szerint napi 20 órákat is képes volt dolgozni kezdetben azon, hogy a platformra ültetett kabin repülőképes legyen. Másrészt az eHang cég különleges szolgáltatása a fényfestés, ahol másfél ezer drón mozgását és képesek voltak programozni.

Amúgy ebben világbajnokok. Szerintem ezek a látványos bemutatók győzték meg a világot, hogy az eHang képes a két személyes légi járművek miatt egyszerre nagyszámú légitaxit a város levegőjében vagy akár az olaj fúrótornyok felé működtetni.

Korábbi videó előadásom az eHangről

Ehang Holdings néven a kínai cég decemberben az amerikai elektronikus tőzsdén, a NASDAQ-on mutatkozott be és 40 millió dollár friss tőkét gyűjtött a további fejlesztéseire. Januárban Amerikában is kísérleti repülési engedélyt kapott a FAA hatóságtól. Korábbi európai partnerei a FACC mellett a VODAFONE és egy osztrák TV. Azerbajdzsánban a légügyi hatóság repülőtéri teszteléseket engedélyezett a nagygépes forgalomba való besimulásra. Végül a cég otthon Kínában a koronavírus járvány kapcsán egészségügyi szállítási feladatokat végzett. Ebből láttam olyan videót, ahol az eHang 216 pilóta nélkül egy nagy ládában bekötve orvosi eszközöket és felszereléseket szállított át a nagyvárosokon. Lehet, hogy embert is szállítottak.

Forrás: eHang, kínai autonóm légi járműgyár. Címképen Hu Huacsi, a vállalat vezetője, amikor tavaly nyáron St. Wolfgangban a Repülés Európai Élő Legendája kitüntetést kapta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »