Pipistrel eVTOL 801, az új öt személyes helyből felszálló elektromos hajtású légitaxi
A héten az Uber Elevate harmadik, Washington DC-ben rendezett kiállításán Tine Tomazic, a szlovén Pipistrel Vertical Solution leányvállalat vezetője előadásában egyre többet árult el az új légitaxijukról.
Az első, hogy 5 személyes, de gondolnak normál csomag szállítására is, ennyivel már több a koncepció is más fejlesztéseknél. A helyből felszálló repülőgép felső szárnyas, egyelőre egy egyszerűen képzett pilóta ül elől jó kilátással. Mögötte a négy energia elnyelő utasülés, ami növeli a biztonságot és segíti a repülést.
A másik, hogy Pipistrel eVTOL 801 lehet helyből felszálló is, de repülhet repülőtérről is hagyományosan. A helyből felszálláshoz a szárnyban helyezték el a rotorokat, amelyek nem lesznek billegők. Másrészt különböző sebességgel mozognak, így szinte kioltják egymás hangját, amit Tine Tomasic az előadása végén be is játszott. Amikor nincs az emelkedő, süllyedő fázis, akkor bezárják a rotornyílásokat és így komplett lesz a szárny a nagy sebességű repülésre. A 8 rotorból elég 6 is az emelésre, a 801 tipusmegjelőlésben pedig az első szám a rotorokat, a végén a szám pedig a légcsavart jelöli.
A vízszintes, hagyományos repülést egy a farok tetején előre nyúló légcsavar biztosítja. Gyors jármű lesz, mert 300 kilométer körüli utazósebességgel repül majd. Hatótávolsága a 100 kilométert meghaladja.
Pipistrel eVTOL 801 repülőgépnek négy akkumulátor adja majd a villany energiát a helyből felszálló légi taxihoz. Az aksikat különböző cégektől veszik majd és házilag építik bele, csökkentve ezzel az esetleges kockázatokat. A Pipistrel 12 éve gyárt elektromos hajtású repülőgépeket, idén egyébként 30 éves fennállását ünnepli. A Pipistrel eVTOL 801 bemutatása is az ünnepi év egyik programja.
Az avionatikát, a vezérlési rendszert a világ egyik legnagyobb cégével, a Honeywell –lel fejlesztik. Szerintem a gép képes lenne teljesen automata üzemmódban repülni, de talán a gyorsabb hatósági elfogadás és az Uber elvek szerint vezetheti egy akár a földi taxi világból átnyergelő gyorstalpaló pilóta.
Látjuk az előadáson a pilótafülke képét, se pedál, se gázkar, csak balról egy letett mobiltelefon, jobbról egy multifunkciós dzsojsztik, középen meg egy nagyobb képernyő. Emiatt a pilóta munkáját az izmok után – ahogy szellemesen fogalmazott az előadó – egy központi agy segíti. Oda futnak be egyfelől a dzsojsztiktól meg más felületekről a pilóta parancsok vagy inkább óhajok.
Másfelől radar meg rádióérzékelőkkel a központi számítógép állandó kapcsolatban van a külvilággal, sőt olyan képalkotó rendszert is terveztek rá, ahol a gépet a környezetével a képernyőn egy külső „kameraállásból” megjeleníti.
Harmadrészt a függőleges le-felszállás során szintén a robotpilóta hangolja össze a 9 darab elektromotoron forgó rotor/légcsavar működését, ami még további fejlesztés alatt áll.
#Pipistrel delivered again. Presentation of vertical takeoff and landing #air vehicle prototype for cargo and passengers (5 seater plus up to 500 kg of cargo) with a commitment for commercial use by 2025. pic.twitter.com/XWMXtHxIEG
— Violeta Bulc (@Bulc_EU) 2019. június 14.
Az Európai Unió közlekedési biztosától két újabb tényt is megtudtam a cikk írása közben. Az új elektromos hajtású Pipristel repülőgép 5 utas mellett még 500 kilogramm csomagot, vagy cargot is vihet a repülőgép, amely 6 éven belül a támogatás fejében a levegőbe fog emelkedni.
eVTOL légi taxival müködik majd együtt,
nemsokára mások is sorra kerülnek
Végül az előadás alapján Tine Tomazic az első ülést olyan VIP helyként is el tudja képzelni, ahol körbe gyönyörködhet az utas, ha éppen pilóta nélkül repülnének. De a levegőbe emelt taxi szolgáltatás kapcsán ott ülhet a jármű tulajdonosa is, akit majd új módon képeznek ki a légi jármű vezetésére. Emiatt bővebb lehet a leszállási célpontok száma is, hiszen van, aki vigyáz a heliportokon, taxiállomásokon kívül is az elég nagy értékű járműre.
Forrás: Uber Elevate és Pipistrel Vertical Solution, utóbbitól vannak a képek is.