Pipistrel Velis Electro kapta a világ legnagyobb repülőgép tervezési díját
Az Amerikai Repülési és Űrhajózási Intézet (AIAA) a Pipistrel Velis Electro csapatának ítélte a 2021 évi Aircraft Design Award díját. „… a világ első minősített elektromos repülőgépének megalkotásáért, amely vezető szerepet tölt be a zöld repülőgépek tervezésének és technológiájának új korszakában.”
Az éves díj rangját mutatják a híres elődök. Olyan repülőgépek megalkotásáért adták korábban, mint például a Boeing B747 vagy a B787, az Airbus emeletes A380-na, a B2 csupaszárny bombázó, a világ körüli úton járt naprepülőgép, a Solar Impulse vagy Burt Rutan különleges repülőgépei.
A címképen a V betű alatt-előtt ül Ivo Boscarol, a szlovén Pipistrel Repülőgépgyár alapítója és első embere. Aki ezzel a díjjal hivatalosan is az elektromos hajtású repülés pápája lett, ahogy ezt korábban bátorkodtam leírni.
Díj fényében még jelentősebb a magyar Genevation céggel a két ország miniszterelnökének jelenlétében kötött több mint 100 millió eurós üzlet. Ennek nem is azt a részét emelném ki, hogy a magyar cég fogja magyar és több ország piacára összeszerelni a Pipistrel SW 121 kétszemélyes gépet, amely ekkora gépben szokatlan módon robot pilótát is tartalmaz.
A repülőgéptervezési díj fényében korszakalkotó lehetőséget kínál talán a fejlesztési együttműködés, ami kiterjed többek között fejlett kompozit szerkezetek és zéró kibocsátású repülőgépek gyártására. A Geneaviton sem kezdő ebben a szakmában.
A videómon a műrepülőgépük, a GenPRO. A fejlesztés mögött a jakabszállási magyar gyár szabadalommal rendelkezik olyan kompozit szerkezetről, amely nagy teherbírású, de könnyű. Nem véletlenül kereste meg őket egy amerikai VTOL cég azért, hogy az őt személyes hidrogénhajtású gépük kabinjának súlyát csökkentsék.
Remélem, hogy a jövő nagy dobásokat tartogat a közös fejlesztésben.