Putyin orosz elnök a pilótafülkében is repül néha
A címképen a tűzbombázó hidroplánt Putyin orosz elnök is vezette. 2010-ben a Fekete tenger partján a Beriev repülőgépgyár kísérleti telepén ebben a pilótafülkében készítettem egy interjút a gyár egyik vezetőjével a másik székből, tőle hallottam előszőr erről. Az elnök holnap látogat Magyarországra, néhány kép róla a pilótafülkékben.
Alul a fényképemen Gelendzsikben látható hidroplán a világ jelenleg sorozatban gyártott egyetlen legnagyobb kétéltű repülőgépe, ami már egy alkalommal elnöki különgépként is repült. Putyin elnök néhány éve Moszkvától 600 kilométerre egy tó partján szervezett világifjúsági találkozóra a Be-200 hidroplánnal gyakorlatilag közvetlenül a színpadhoz érkezett. Sajnos a sugárhajtású hidroplán ma még csak vízbombázóként híres és sikeres, de reméljük, hogy nemsokára felújítják az Airbus-szal az együttműködést. A félbehagyott tervek szerint Be-210 néven egy 72 személyes hidroplán utasszállító épülne, minek a belső berendezését szállítaná az Airbus.
Néhány éve a moszkvai légi parádén fényképeztem a Tupoljev Tu-160 változtatható szárnynyilazású szuperszonikus stratégiai nehézbombázót, amely majdnem a hangsebesség kétszeresével is képes repülni. Az elnöknek ez biztos nagy élmény lehetett.
A repülőgép a Szuhoj Szu-27 többfunkciós vadászgép, korábban ezzel repültek az Orosz Vitézek bemutatócsoport, amely a 2013-as kecskeméti repülőnapon először járt Magyarországon. Azóta folyamatosan elmarad a kecskeméti repülőnap, pedig a fotó is mutatja a nagy érdeklődést. A Szuhoj Szu-27 szuperszonikus vadászgép egyébként a Pugacsov kobráról híres, amit talán úgy lehetne leírni, hogy az őt üldöző vadászgép előtt egyszer csak nagy állásszöggel megáll a Szu-27 a levegőben. A támadó meg elsuhan alatta és egyből üldözötté válik. Szerintem az elnök utasként biztos érdeklődött, hogy néz ki ez a képesség a gyakorlatban.
Putyin orosz elnök biztos olvasta Nils Holgerson csodálatos repülését a vadludakkal, mert egyik szibériai látogatása során együtt repült a madarakkal. Nem a hátukon, hanem egy motoros sárkányrepülőgépen. Talán észrevették a képeken, hogy az elnök nem ülhet akárhova, a parancsnok helye dukál neki, ezért került a hátsó ülésre a sárkánypilóta, aki azért a biztonság kedvéért az elnökkel együtt irányítja a sárkányrepülőgépet.