Repülő vitorlás a Kékszalagon a Balatonon
Ha szélisten végig komolyabban fújt volna, akkor a vízből kiemelkedő repülő katamarán nyerte volna tegnap a Kékszalagot, a Balaton hagyományos tókerülő vitorlás versenyét. Fél széllel csak negyedik lett, de általa az űripar hozzánk is beköszönt már.
Tegnap délután a Facebookon képet kaptam a következő szöveggel: Felszálltunk!!! Keszthely jövünk!!!
A 46. Kékszalag Audi Nagydíjon történelmi pillanat volt Balatonlelle magasságában ez a vízből való kiemelkedés, melyet az RSM DTM nevű szárnyas vitorlás katamarán Vándor Róbert kormányzásával hajtott végre.
A kormányos telefonon a Repülni JÓ kérdésére elmondta, hogy hajójuk teljesen friss idei fejlesztés, a negyedik darab a világon GC32 hajóosztályban és képes a vízből való kiemelkedésre. Ehhez legalább tíz csomós, közel húsz kilométer erejű szél és szabad pálya kell.
A verseny elején a füredi rajt után sajnos nem volt ekkora a szelük, így a kenesei fordulót követően és áthajózva a tihanyi csövön a katamarán két hajóteste csak a vízen úszott. Aztán a szélerősödés miatt jött a kiemelkedés, utána szinte végig a célig a víz felett szárnyaltak.
A Keszthely Füred távolságot a katamarán két óra tíz perc alatt teljesítette, a nyolc óra tizennyolc perc versenyidőből közel három és fél órát volt repülő vitorlás – fejezte be szavait Vándor Róbert kormányos.
A 46. Kékszalag Audi Nagydíj Balaton kerülő vitorlás versenyen az első Fifty-Fifty katamarán – miközben sokat siklott ez a kéttestű hajó is egy lábon – egy óra négy percet vert rá a szárnyas vitorlásra. A következő években a nyeréshez szélszerencse is szükséges, bár szerintem nyilvánvalóan más versenyzők is élni fognak az új technika előnyével.
Röviden a GS32 hajóosztály titka a kompozit elemek könnyűsége és magas szakítószilárdsága, valamint a két hajótest olyan felszálló képessége, amit négy viziszárny tart meg a vízen és tesz szárnyas vitorlássá.
Lassan időszerű lesz az ezüst sirály hidroplánok visszatérése a Balatonra, meg a motoros sárkány hidroplánoké is a strandok környékére.