Sergey Brin óriás léghajója kibujt a hangárból
A Google két alapítója fantáziát látott a repülés megújításában. Larry Page a repülő autó fejlesztését, míg Sergey Brin a léghajó visszaállítását pénzelte-pénzeli az égre.
Pár napja a címképen látható Pathfinder One egy kaliforniai hajnalon kibujt a NASA-tól bérelt hangárból, a maga 125 méteres hosszával a legnagyobb légijármű lesz majd a jövőben.
A Zeppelin balesetével közel kilencven éve szó szerint elégett az álom, csak aprócska léghajók maradtak az égen, Friedrichshafenben mi is levideóztunk egyet.
Sergey Brin LTA Research cége, magyarul a levegőnél könnyebb célokat kutató módon az óriás léghajókra koncentrál, elsősorban humanitárius feladatok és óceánok közötti teherszállítás megoldására.
Az LTA léghajója gyúlékony hidrogén helyett stabil héliumot használ emelőgázként, amelyet 13 óriási nylon cellában tartanak. Újdonságként lidar lézerrendszerekkel figyelik a mértékét, nehogy megszökjön. A 10 000 szénszál-erősítésű csőből és 3000 titán agyból álló merev váz védőburkot alkot a gázcellák körül, amelyet könnyű fehér színű szintén mesterséges bőr vesz körül.
Tizenkét dízelgenerátorral és akkumulátorral hajtott 180 fokban elfordítható villanymotor teszi lehetővé a függőleges fel- és leszállást, valamint a repülést. A Pathfinder One akár 150 km/h sebességre is képes egy pilótával és a modern repülőgépekre jellemző vezérléssel. Kezdetben két pilótával végzik a kísérleti repüléseket, a fülkében a mérnökök tesztállomásaival.
Larry Page repülő autója már a mindenevő Boeingé
Úgy látszik, hiába vagy a világ egyik leggazdagabb embere, nem terem neked babér mindig más műfajban. Több kísérleti irány mellett végül Wisk néven Larry egyik csapata megalkotta a négyüléses pilóta nélküli eVTOL gépet, ahogy a videómban látni.
Larry hiába állapodott meg az Új Zéland-i kormánnyal, amerikai kísérleti repülési engedélyeihez jobbnak látta, ha először kisebbségi tulajdonosként beveszi a mamutcéget. Ma már teljes Boeing tulajdon a Wisk Aero.
Egyelőre Amerikában a Jobytól az Archer-en, Lilium-on át a Volocopterig a pilótás változatot erőltetik. Remélem, hogy a Boeing nem áll be ebbe a sorba és lassan nemcsak üresen, hanem nyilvános kísérleti utasrepültetés formájában is a közönség elé viszi Larry Page örökségét.
A Pathfinder One szeptember elején különleges légialkalmassági tanúsítványt kapott a Szövetségi Légiközlekedési Hivataltól. A tanúsítvány alapján egy éven át a léghajó 500 méter magasságig repülhet a hangár reptér, a szomszédos Palo Alto repülőtér és a közeli Csendes Óceán légterében.
A léghajó csak négy tonna hasznos terhet vihet, 14 személyes lehetne a kabinja. Az LTA már dolgozik egy hatvan méterrel hosszabb változaton is az Ohio állam beli Acron hangárjukban, ami egy örökséggel „túlfűtött” mesebeli hely.
Az Acron volt a harmincas években az USA legnagyobb léghajója, ami szintén balesetben semmisült meg.
Az LTA hosszabb távú célja a 200 tonnás hasznos teher, minimum nyolc ezer kilométer hatótáv mellett. Ehhez nagyságban túl kell szárnyalniuk az egykori német Hindenburg léghajó óriás 250 méter körüli hosszát.
Forrás: LTA Research