Szintetikus kerozin a jövő útja?
Az elmúlt időszakban egy kis lépést tettek a zöld repülési hajtóanyag jövője felé.
Az első fenntartható szintetikus kerozin felhasználásával a KLM járata 2021. január 22-én repült Amszterdamból Madridba. A gép üzemanyagában 500 liter volt a fenntartható hajtóanyagból, amit a Shell állított elő a holland kutatóközpontjában szén-dioxid, víz, valamint szél- és vízenergia felhasználásával.
Azt nem közölték, hogy miből lett a szintetikus kerozin és hogyan befolyásolja a hajtóművek teljesítményét és a repülés költségeit. Úgy saccoljuk, hogy ezen a járaton oda-vissza egy tankolással 10 tonna üzemanyag körül töltöttek a Boeing 737-800 típusba. 3-5 százalék lehet a szintetikus kerozin aránya.
A fejlesztést komolyan gondolják a tulipános országban, mert már az amszterdami kikötőben szintetikus kerozingyárat építenek, a Shell, a reptér, a KLM és a minisztérium bevonásával.
A sikeres menetrendszerinti felhasználást pár napja egy tanácskozáson jelentették be. A konferencián Hollandia, Franciaország, Svédország, Németország, Finnország, Luxemburg és Spanyolország közös nyilatkozatban szólították fel az Európai Bizottságot egy keverési kötelezettség kidolgozására.
Ha ebből kötelezettség lesz, mint az autók tankolásakor, akkor reméljük, hogy a figyelem a hátrányok elhárítására is kiterjed. Barátaim meséltek, hogy kisebb oktánszámú benzinnél, ha hetente nem autóznak legalább egyszer, akkor valamilyen kocsonyás anyag keletkezik a motorban. Az eredmény enyhén szólva nem növeli a motor élettartamát.
Forrás: KLM