Új Közlekedési Múzeum a Városligetből Kőbányára kerül és 5 év múlva látogatható
A héten döntött a Kormány, az új Közlekedési Múzeum Budapesten, Kőbányán, az 1-es és 28-as villamosvonalak találkozásánál épülhet meg, a MÁV korábbi Északi Járműjavító dízelmozdony javító csarnokának átépítésével és bővítésével.
Az előzetes tervek szerint mintegy 30 ezer négyzetméteres múzeumi épületkomplexummal a korábbi városligeti helyszínnél lényegesen nagyobb területen, a nagy járművek kiállítására is igazán alkalmas, tágas csarnokokban valósulhat meg a Közlekedési Múzeum. Az összesen 7 hektáros területen helyet kaphat a rossz állapotú telephelyeket felváltó új restaurációs és raktározási központ, dokumentumtár, szabadtéri kiállítás, továbbá akár a nosztalgiajáratok végállomása is.
zenés képeslap az új helyszínről és tervekről
A mostani döntés előzménye, hogy a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa és a Közlekedési Múzeum közös javaslata nyomán 2017. május 17-én a Kormány döntött a projekt jövőjéről, az addigi koncepció felülvizsgálatáról. A döntés óriási lehetőséget nyitott meg az intézmény számára azáltal, hogy a Közlekedési Múzeum fő kiállítóhelye nem a Városligetben, hanem új helyszínen, a korábbi tervekben szereplőnél nagyobb területen, a közlekedési gyűjtemény (vasúti járművek, autóbuszok, villamosok stb.) teljes spektrumú bemutatását lehetővé tevő környezetben valósulhat meg.
A 2009-ben bezárt, azóta üresen álló Északi Járműjavító a hazai vasúti jármű- és mozdonygyártás, majd később mozdonyjavítás egykori fellegváraként autentikus múzeumi helyszín. Az 1962-ben átadott, részben műemléki védettségű Dízelcsarnok a világháború utáni vasúti ipari építészet egyik kiemelt jelentőségű épülete, mely most múzeumként születik újjá. Az 1870-től itt működő Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyárának legrégebbi csarnokában a Magyar Állami Operaház fejlesztése valósul meg, mellyel aktívan együttműködik majd a Múzeum, ezáltal új kulturális negyeddé formálva az elhanyagolt ipari zónát.
A múzeum tervezése a kormánydöntés nyomán jövő év elejétől megkezdődik, az új ütemterv és költségvetés a tervek birtokában, 2018 során készülhet el.
Az új helyszínen az intézmény újra nemzetközi szinten is jegyzett, a világ vezető közlekedési múzeumai között számon tartott kiállítóhelyként, tudásközpontként és családi szabadidős célpontként születhet újjá.
A repülés nem satöbbi lesz
A közleményt olvasva én is rákérdeztem volna a repülési gyűjtemény elhelyezésére, de az Index megelőzött. A két videót azért tettük fel, mert a repülési gyűjtemény megoszlik majd az új kőbányai csarnok és a ferihegyi helyszín, az Aeropark között.
A Közlekedési Múzeum új elhelyezése kapcsán nagy hangsúlyt kapott, hogy a sínek miatt nosztalgia vonatok és villamosok indulhatnak majd a múzeumból, élővé téve az örökséget. Remélem ezt az elvet kiterjesztik majd a repülésre is, akár magyar mesterek keze által épített replikákkal is.
Jó látni, hogy a katonai repülés után a magyar polgári repülés öröksége is méltó helyszínen, kiállítóhelyként, tudásközpontként és családi szabadidős célpontként születhet újjá.
-drv-
A tervezett új állandó kiállítás korszerű eszközökkel mutatja majd be a magyar közlekedéstörténet legfontosabb tárgyi emlékeit, a térképektől a gőzmozdonyokig, a kontinens első metrójától az Ikarus-gyár legfontosabb járműveiig. Ennek érdekében a Múzeum korábbi gyűjteményének aktív bővítésébe kezdett, illetve számos régi jármű restaurálását tervezi. A kiállítás a reformkortól indulva mutatja majd be a magyar közlekedés történetét egészen napjainkig, amit a jövőre való kitekintés is kiegészít majd.
A következő évtizedekben a közlekedés fejlődése az elmúlt évszázad talán legnagyobb hatású társadalmi és gazdasági változásaival jár együtt. A robbanómotor búcsúzik, a digitalizáció és az elektromos közlekedés térnyerése, a közlekedés átalakulása a gazdaságra, iparra, társadalomra, városokra, életvitelre olyan fokú hatást gyakorol, ami a Közlekedési Múzeum új kiállítását is meghatározza majd.
mondta Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.
Nemrég két német repülőmúzeumban, Sinsheimben és Speyerben jártunk, az ottani megoldások is adhatnak tippeket az új múzeumi megoldásokhoz. A 6 videó közül egy Németországból így a végére, a többi másik 200 videó társaságában elérhető a Repülni JÓ Youtube Csatornáján.
Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum