ÚJ orosz polgári repülőgépek a MAKS moszkvai légiszalonon
Múlt héten volt Moszkva mellett a Zsukovszkij repülőtéren a MAKS, a Nemzetközi Légi- és Űrszalon. A vírus miatt szerényebb létszámú közönséget engedtek be, online azért idén is ott voltam. A sok lehetőség közül ebben a Nagyképben a kiállított új orosz polgári repülőgépekkel foglalkozom.
Egyik kedvencem Antonov A-2 Kukuruznyik, magyarul Ancsa, legutóbb Szegeden repültem utasként a jobb ülésben, videóm róla. A közel 80 éves szovjet kétfedelű bozótrepülőgép lassan kileheli lelkét. Talán a legnagyobb példányszámban gyártott sokcélú repülőgép modernizálásáról az elmúlt évtizedben döntöttek az oroszok.
Először az eléggé nagy étvágyú csillagmotor helyett tettek az orrába egy turbó hajtóművet. Majd elmentek a kompozit és a modern digitális műszerek irányába. A szibériai kutatóintézet érdekes megoldással az alsó szárnyát szinte tartóként belehajtotta a felső szárny közepébe. Sajnos nem találták meg az olyan kompozit összetételt, ami bírta volna az orosz teleket. Fűtött hangárban tárolták, ezért mellékutcába került a fejlesztés.
Újabb tendert egy urali repülőgépgyár nyerte meg, ő hozta el a MAKS-ra az LMS-901 Bajkal repülőgépet. A régi nevet megtartották, idén még tervezik a szűzfelszállást. Visszamentek a hagyományos szerkezethez, a régi sárkányt hízott formában kissé a Cessna 208 Caravan-ra hajazó megjelenés váltotta fel. A könnyű, többcélú repülőgép csak 9 utast vihet a korábbi 12 helyett. Az igért teljesítményei viszont sokkal jobbak. 190 km/h helyett 300 km/h az utazó sebessége, hatótávja 1000 kilométerről annak háromszorosa lett. Jelenleg nyugati alkatrészekkel repül, de közben fejlesztik hozzá az oroszt is.
A szibériai kutatóintézet is a pálya szélén maradt. Partizán néven egy demonstrátort fejlesztett ki, amelyik a képen látható villanymotorok segítségével tényleg ultra rövid pályán bozótgépként felszállhat, landolhat. Leszálláskor forditott állásban fékez, felszálláskor normál állásban húz mind a nyolc villanymotor, repüléskor meg becsukják. Szinte hihetetlen, de a villanymotorok miatt mégis igaz lehet, elég futópályának az 50X50 méter földdarab. Nagy előny, hogy ekkora előkészítetlen zsebkendőnyi helyről legalább egy tonnás hasznos teherrel több ezer kilométerre is elrepülhet. Ez a megoldás a régi sárkánnyal a hibrid hajtás első lépése. A Bajkál és a Partizán fejlesztői mindketten ígérik, hogy a következő MAKS-ra, azaz két év múlva ezek a gépek engedélyezettek lesznek.
A szankciók miatt a repülőgép gyártásban most az a vonalvezetés, hogy orosz alkatrészekből készüljenek az orosz utasszállító gépek. A légi szalonon két ilyen gép repült először nyilvánosan. A kötelékben elől az Iljusin Il-114-300, mögötte két MC-21 egyfolyosós utasszállító. A baloldali példány MC-21-310 már orosz hajtóművel repül. Nemrég készítettem róluk egy közös videót, ezt ajánlom tájékozódásul.
Keresi a helyét a Szuhoj Szuperjet 100 is. 2009-ben Párizsban újként volt nagy szám, akkor a Malév orosz tulajdonosa rendelt belőle 30-at. Akkor ott levideóztuk, kaptunk a gyártól szüzrepülési filmet, az is benne van. Nem igazán volt sikeres ez a típus az oroszoknak meg nekem se. Visszaszorult a belföldi piacra én meg hiába vettem rá jegyet Kazanyba menet, az Aeroflot Moszkvában Boeingre cserélte. Az idei MAKS-on új irányt nyitottak, lesz belőle biznisz jet is Szuhoj SBJ néven. Elegánsan néz ki a kabin belülről, nemde?
Itt árválkodik közönség nélkül a kedvencem, a Beriev Be-200. Sajnos továbbra is csak a Beriev tűzoltó változat jövőjéről hallani, nemzetközi konferenciát rendeztek erről a légi szalonon. Míg a tűzoltó változat egyre export képesebb lesz, addig a Beriev B-210 utasszállító jethidroplánról régóta nem lehet hallani. Ez egy Beriev-Airbus projekt volt valamikor, amit félretettek. Pedig az idei szalonon a kevés külföldi meghívott között ott volt az Airbus is. Az A350 nemcsak háttérként szolgált a csinos moszkvai lányoknak.
A cikk írása közben elfogott a nosztalgia, nem sok minden változott Zsukovszkijban az elmúlt 12 évben. Nagy élet volt a szuperszonikus szovjet utasszállító körül, ahogy azt akkor még hagyományos kézi kamerával felvettem.
Forrás MAKS