Újabb csatlakozók a szabad légtérhez
Magyar találmány volt Európában a légi folyósok helyett a szabad légtér. Ami a legrövidebb repült utat tette lehetővé országhatáraink között vagy magyar reptérről.
A magyar légiforgalmi szolgálat által 2015-ben bevezetett HUFRA (Hungarian Free Route Airspace) eljáráshoz elsőként Bulgária és Románia csatlakozott 2019-ben, majd 2021 januárjától a szlovák légi navigációs szolgálat is bevezette a számos előnnyel járó forgalomszervezési koncepciót. A lengyel és a litván légteret összefogó Baltic FAB és Moldávia 2022. február 24-i csatlakozásával létrejött Európa egyik legnagyobb, összefüggő szabad légtere, amelyben a légitársaságok járatai a hét minden napján és a nap 24 órájában a számukra legoptimálisabb, szabadon megválasztott útvonalon repülhetnek.
A SEE FRA viszonylag egyszerű bővítését a moduláris csatlakozási módszer teszi lehetővé, amely nem igényel költséges fejlesztéseket az új tagállamok irányító rendszerein. A HungaroControl szakemberei által kidolgozott innovatív eljárás hatékonysága abban rejlik, hogy hatalmas útvonal-adatbázisok helyett elegendő a szomszédos országok navigáció pontjait megosztaniuk egymással az útvonalak tervezéséhez és a járatok biztonságos kezeléséhez.
A délkelet-európai szabad légtérhasználati koncepció hamarosan új tagokkal bővül: Csehország mellett már Ukrajna is kifejezte ezen szándékát. A hosszútávú tervek között szerepel az is, hogy a SEE FRA összeolvad az Ausztriát, Albániát, Bosznia-Hercegovinát, Észak-Macedóniát, Horvátországot, Montenegrót, Szerbiát és Szlovéniát tömörítő SECSI FRA (South East Common Sky Initiative Free Route Airspace) rendszerrel, így létrejöhet egy több mint 15 ország légterét magába foglaló szabadlégtér-együttműködés.
Forrás: HungaroControl