Viking Twin Otter hidroplán előtt több év várakozás után megnyílt a kínai piac
Egy értékesítési gondokkal küzdő kanadai hidroplán repülőgépgyár számára, aki három hónapos kényszerszünetet rendelt el a gyártásban, a kínai piac megnyitása főnyeremény.
2010-ben jártam British Columbiában, Kanada angol részén a Viking Air repülőgépgyárban, – a linken található képtár nagyítva az igazi – azóta kapom tőlük a híreket. Néhány napja végre egy igazi szenzációs bejelentés érkezett, miszerint a Kínai Polgári Légügyi Hatóság kiadta a Viking Twin Otter Series 400 kanadai repülőgép Wilpine 13000 kétéltű úszótalpakkal való felszerelését engedélyező típusalkalmassági bizonyítványt és ezzel megnyitották a hidroplán típus előtt a hatalmas kínai piacot.
Sőt, a Kínai Polgári Légügyi Hatóság megszigorította az egyhajtóműves hidroplánok repülését két irányban. Egyfelől kötelezővé tette a kétpilótás üzemmódot, másfelől pedig 9 utasra korlátozta a kapacitást. Ilyen feltételek mellett elég nehéz hidroplánokkal gazdaságosan utasokat fuvarozni. Viszont a 19 utast szállító Viking Twin Otter hidroplánok kétszer annyi utast szállíthatnak, kompozit sárkányszerkezetük és modern irányítási rendszerük miatt behozhatatlan piaci előnybe kerültek.
A hír kapcsán Dominique Spragg, a Viking stratégiai tervezésért felelős alelnöke és kínai regionális értékesítési igazgatója kiemelte:
Több mint 18 000 kilométeres tengerparttal és több mint 6000 szigettel Kína számos lehetőséget kínál a hidroplán üzemeltetésére a kereskedelmi, magán és kormányzati szolgáltatások területén. Kína a Viking Twin Otter Series 400 erős feltörekvő piaca, és különösen a hidroplán szegmens várhatóan gyorsan bővül az elkövetkező 10 évben.
A hatóság döntése alapján a korábban letárgyalt kínai üzletek is hatályba léphetnek. A Hainan tartomány beli Meiya Air charter légi társaság első kínai cégként öt kétéltű hidroplánt rendelt, a címképen láthatóan az egyik már el is készült. Ők a Hainan sziget legdélibb városából, a kínai Hawaii-nak nevezett Sanya-ból repülnek majd a környező szigetekre és a szárazföldre.
Sanya kínai léptékkel mérve egy ritkán lakott hely, hiszen népessége még nem éri el az egymillió főt. Turista paradicsom, luxus szállodák a felső képen, és nagy léptékben fejlődik, ők is törekszenek az emblematikus épületekre. Másrészt a képen látható cruiser több ezer utasa közül a megfelelő kínálat esetén, ami már létrejött, könnyen akad akár többször is 19 utas, aki napközben szívesen hidroplánozna a környező, a Maldív szigetekre emlékeztető atollokra is.
Másrészt még két éve Párizsban a légi szalonon futóművesre és kétéltű úszótalpasra együtt, 50 Viking Twin Otter gépre írtak alá a Reignwood Aviation Group pekingi céggel szándéknyilatkozatot. A képen a párizsi légi szalonon a futóműves Viking Twin Otter Series 400 előtt a repülőgépgyár elnöke, David Curtis mondja a köszöntőt, a kép bal oldalán pedig a kínai cég vezetője. Akkor írásban megkérdeztem a gyár szóvivőjétől, hogy ebből mennyi lesz majd hidroplán? Angie Murray azt válaszolta, hogy még nem lehet tudni, de magas lesz a százalék. A piacnyitás előnye miatt szerintem a pekingi Reignwood Aviation Group céggel kötött üzletben is valószínűleg még magasabb lesz a kétéltű hidroplánok aránya.
Kínában építik a világ jelenlegi legnagyobb hidroplánját, amely már túl van a szárazföldi guruló próbákon, de egyelőre csak katasztrófavédelmi célokra tervezik a felhasználását. Pedig 50 utast kényelmesen szállíthatna több ezer kilométeres hatótávolságra.
Hidroplán fotók Viking Air Limited