Világszenzáció: Dubajban tesztelik ősztől a Volocopter 2X pilóta nélküli légi taxit
Most már tudom, miért mosolygott Alex Zosel feltaláló-cégvezető idén tavasszal Friedrichshafenben akkor, amikor a Volocopter elektromos hajtású új légi jármű autonóm, pilóta nélküli jövőjét kérdeztem tőle. Néhány napja a cégvezető a világon először megállapodott a dubaji közlekedési hatósággal arról, hogy ősszel megkezdik a városban a Volocopter 2X autonóm, pilóta nélküli légi taxi teszt üzemét, ahol az együttműködés öt évig fog tartani. Nincs így kimondva, de szerintem az autonóm légi taxiknak a 2020 évi dubaji világkiállítás közönségét kell majd elkápráztatniuk.
Alex Zosel kérdésemre tavasszal elmondta, miért keresztelte 2X névre a kabinajtóval is ellátott új Volocoptert. A 2X két külön világot jelől. Az egyik a pilótás üzemmódban a múlt vagy a sportos jövő, a másik a pilóta nélküli autonóm üzemmódban a városi közösségi közlekedési jövő.
Egy kis kitekintés: szerintem a repülő autók világában is forradalom zajlik, ahol elavult ma már az egyszer merevszárnyú repülőgép, máskor meg autó felfogás. A szlovák AeroMobil, a holland PAL-V vagy Amerikában a Terrafugia Transition azok a fejlesztések, amelyek már kísérletileg repülnek, de még sorozatgyártás előtt állnak.
Egy-két éve a helyből felszálló repülő taxik a jövő, fölösleges beléjük az autó funkció. Ebben a gazdag fejlesztési irányban – Larry Page Kitty Hawk-jától a kínai Ehang 184 ember szállító drónon át a német Liliumig – egyedül a Volocopter repült emberrel, maga a feltaláló-cégvezető integetett a levegőből. Nem véletlen, hogy a dubajiak Alex Zosel cégével szerződtek, és a videón már hiányzik a Volocopter 2X-Dubaj kabinból a dzsojsztik.
A videó jól mutatja az autonóm, pilóta nélküli felhasználási irányokat, amelyek nem most pattantak ki a cégvezető fejéből. Régóta foglalkoznak vele, korábban egy érdekes megközelítés volt például, amikor a Volocopterek szinte légi vonatként 50 méter magasan szabályozható libasorban repültek két város közötti autópálya nyomvonala felett. Utasok száma szerint volt a légi vonatban VC200 és VC400 Volocopter is. Utóbbi négy személyes változatot az akkumulátor kapacitás fejlesztése függvényében tervezik.
A Volocopterben a pilóta feladata sem a régi, hiszen a „karácsonyfán” elhelyezett 18 darab elektromos hajtású kis rotor mozgását számítógép hangolja össze. A pilótának nem kell a helikopter rotor üzemmódot kézzel-lábbal sokáig gyakorolnia, a Volocopterben nincsenek pedálok, csak egy dzsojsztik a két ülés között. Azt előre-hátra-jobbra-balra mozgatva a számítógép programja hangolja össze a kis kétágú rotorok mozgását. Olyan, mint egy asztali szimulátor. Ha elengeded a dzsojsztikot, akkor a Volocopter lebeg azon a helyen, ha nagyon sokáig nem nyúlsz hozzá, akkor a számítógép átveszi az irányítást és egy szabad területre leszáll veled. Plusz még mentőernyő is bevethető a helyzet megoldására.
Alex a kabinban a képen megmutatta, néhány perc alatt hogyan tanulhatná meg a Hölgypilóta blogger a Volocopter vezetését. De ahhoz, hogy Volocopter pilóta lehessen, ez kevés, hozzá meg kellene tanulnia a légi közlekedési szabályokat és a rádiózást, hogy fel tudja venni a kapcsolatot a légi forgalomban. A szabályok kialakítása és engedélyeztetése a VC200 modellel folyik a német hatóságnál, aki ennek a légi járműnek volocopter néven már külön osztályt engedélyezett.
Dubaj érdekes város, az ezeregyéjszaka világa keveredik a 21. század trendjeivel. A dubaji szerződéskötés azért is nagy jelentőségű, mert az nemcsak egy sivatagi tesztelgetés, hanem a Volocopter a városi mobilitás egyik autonóm repülő eszköze lesz. Lesznek más repülő eszközök is, hiszen Dubaj az Uber Elevate programnak is egyik helyszíne. Három év múlva pedig felgördül az on demand air shuttle service függönye a világkiállítás megnyitásakor. Igyekeznie kell minden szereplőnek, remélem, a felkészülésről a helyszínről is tudósíthatom majd a Repülni JÓ közönségét.
A Volocopter különböző elemeiről a cég honlapja nyújt tájékoztatást.
Friedrichshafeni fotók a Repülni JÓtól