Villanyrepcsik repülnek majd a Red Bull Air Race-n?
Az új német világbajnok, Matthias Dolderer alig hogy hazaért Los Angelesből, ahol királlyá koronázták, Facebook oldalán bedobott egy kérdést: Mit szólnának a fanok, ha villanyrepcsik repülnének a Red Bull Air Race-n?
A kép forrása Dolderer Facebook oldala
A hozzászólók nagyobb része támogatta az ötletet, noha sokan a hajtóművek bőgését hiányolták. Amúgy közelebb van a megoldás, mint gondolnánk.
Tavasszal Friedrichshafenben jártam az AERO-n, ahol a német óriáscég, a SIEMENS két elektromos hajtású gépet is bemutatott. Az egyik a mieink voltak, a Magnus eFusion világpremierje, a kétüléses elektromos hajtású repülőgépünk akkor már túl volt a szűzrepülésén.
A másik villanyrepcsi a kiállításon az európai műrepülők anyagépe, az EXTRA 330LE akkor még az első felszállását remélte. Aztán nyáron a felvillanyozott Extrát maga az alapító tulajdonos, Walter Extra emelte a levegőbe.
Dr. Frank Anton a SIEMENS elektromos hajtású repülőgépek üzletágának ügyvezető alelnöke az EXTRA-ba itt nálunk, Magyarországon dolgozó fejlesztési csapatával egy 250 KW teljesítményű e-hajtóművet terveztetett. Ami negyed órát a videón látható figurákkal könnyedén eldorombol. A Magnus eFusion hajtásrendszerét is ők készítették. (Címképünkön Anton doktor a világpremieren Friedrichshafenben állja a sajtó rohamát.)
Sőt, idén szeptemberben Svájcban először repült nyilvánosan a Csendes Twister nevű új villanyrepcsi, amit Dolderer is mutat az első képünkön. A frissen alakult Hangár 55 cég fejlesztését a Siemens hajtómű mellett Hamilton cég is pártolta, amely a francia Red Bull pilóta, Nicolas Ivanoff szponzora. Ő repülte ezt a bemutatót. A gépben nyilván visszaköszön az egyik Hangár 55 cégalapító rutinja, aki akrobatikus siklóernyő bajnok.
A mi gépünk, a Magnus eFusion környékén is feltűnt egy friss Red Bull pilóta, a szintén francia Francois Le Vot. A Magnus eFusiont éppen „tankolják” a kecskeméti bemutatón.
Látható, hogy akadna villanyrepcsi a feladatra, akár több is.
Matthias Dolderer világbajnok kérdésén tűnődve én biztos nem engedném egy pályán együtt versenyezni a mai gépeket az elektromos hajtású gépekkel, mert a maiaknak legalább 10 éves előnyük van. Nem véletlen a Formula 1 autók is két külön ligában köröznek egész évben.
Többi kép: Repülni JÓ
Másrészt a feladatra spéci gép kellene spéci SIEMENS e-hajtás rendszerrel. A Magnus eFusion a dugóhúzó gyakorlásában látja a fő világpiacot, az eEXTRA meg nyilván a hagyományos műrepülésben gondolkodik, talán a svájci Csendes Twister van legközelebb a feladathoz. Szerintem Anton doktor és magyar csapata képes lenne egy kapukerülgető villanyrepcsit is összedobni, ha erre lenne igény.