Vodafone beszállt a dróniparba, ahol irányító-nyomkövető és biztonsági kísérleteket indít
A Vodafone bejelentette a világ első légiforgalmi irányító-nyomkövető és biztonsági technológiája kísérleteinek megkezdését.
A Vodafone kifejlesztette a világ első rádiós helymeghatározó rendszerét (RPS) a drónok számára, amely többet tud, mint a GPS. Az RPS úgy működik, hogy minden drón egy 4G modemet és egy SIM kártyát tartalmaz, vagyis minden forgalomban résztvevő drón ugyanúgy azonosítható, mint a mobiltelefon. Nyilván lesznek majd analógiák a lajstromjelhez hasonlóan, tudni lehet, hogy ki a drón tulajdonosa.
A Vodafone ezt a megoldást 2017 végén a hatósági jóváhagyással sikeresen tesztelte, amikor a címképen látható 1,3 méter szárnyfesztávú és 2 kilogramm tömegű drónt 32 kilométeren keresztül irányította vele. A kísérlet Sevilla közelében történt, a drón valós idejű HD videó felvételt és repülési adatokat továbbított, köztük a sebességet, magasságot és az útvonalat. Az idén még több tesztet terveznek Spanyolországban és Németországban.
A rádiós helymeghatározó rendszer a drónokat folyamatosan legfeljebb 50 méteres pontossággal látja és követi, ugyanúgy, mint a nagy gépeket a mai légi irányítás. Utóbbiak radarjai számára viszont a drónok túl kicsik ahhoz, hogy lássák őket. De ez csak az alap, maga a Vodafone RPS rendszer többet tud, mert egy mesterséges intelligenciához kapcsolódik.
Az egyik biztonsági funkció képessége, amikor a drónok számára előre meghatározott kizárási zónák – repülőterek, börtönök lettek nevesítve – elérhetetlenek. Ilyen berepülési veszély esetén a mesterséges intelligencia a drónt vagy leszállítja vagy vissza küldi az az irányítóhoz.
A másik biztonsági funkció képessége egy hatósági légvédelem, amikor nyilván valami szabálytalanság vagy egyéb veszély miatt az RPS sürgősségi távirányító beavatkozást biztosít a hatóságok számára. A hatóság átveheti az üzemeltetőtől az irányítást, akár új útvonalat rendelhet vagy le is szállíthatja a drónt a földre. Ez a nagy gépek vonatkozásában talán az alfa riasztásnak felelhetne meg.
A Vodafone közleményében egy harmadik biztonsági funkcióról nem esik említés, ez az ütközés elkerülés, de nyilván foglalkoznak vele. Ami teljesen szokatlan egy óriáscégtől, a Vodafone nem védte le szabadalommal az RPS-t, hanem nyílttá tette, mert fel kívánja gyorsítani világ méretű elterjesztését.
Az Uber Elevate kapcsán már megírtam, hogy a pilóta nélküli kereskedelmi repülés – helyből felszálló légi taxik, drónos csomagszállítás – elemei közül az irányítási rendszerről hallottunk eddig a legkevesebbet. Pedig nagy a nyomás a repülő eszközök fejlesztői és a leendő használói részéről. A csomagszállító drón kísérletek mögött olyan óriások állnak, mint az Amazon.com vagy a DHL, a légi taxiknál a Mercedes Volocopter vagy az Airbus és a Siemens.
Szerintem óriási jelentőségű a Vodafone európai konszern belépése erre a piacra, amit üdvözölt az EASA, az európai légügyi hatóság is. A Vodafone mindezt már kereskedelmi forgalomban szeretné alkalmazni 2019 évben, ami európai hatályos szabályozás nélkül nem mehet. Nyilván ezek a folyamatok is felgyorsulnak majd.
Forrás: VodafoneGrouup