Volocopter pilóta nélküli légi taxi első utasa a világon az Intel vezére volt
A német Volocopter pilóta nélküli légi taxi első utasa a világon Brian Krzanich, az Intel vezére volt. Az egy hónappal ezelőtti repülést a világ legnagyobb elektronikai kiállításán, a CES-en tegnap Las Vegasban jelentették be és dokumentálták ezzel a videóval.
Sőt, a színházban, ahol az Inter vezér Brian Krzanich a rendezvény nyitó-előadását tartotta, talán túlzott biztonsági intézkedésekkel a színpadon egy ketrecben és kikötve felszállt a Volocopter. Hatásosabb lett volna, ha az urak, a beszélgetés másik résztvevője Florian Reuter, a Volocopter vezérigazgatója volt, beszálltak volna a járműbe. Itt egy felvétel a légijármű gyártójának oldaláról, talán mobiltelefonnal készült.
Talán mondani sem kell, hogy az első autonóm, vagyis pilóta nélküli utasrepülés egy új korszak nyitánya, ami a Volocopterben már az első pillanatban benne volt. A többiek még erről csak beszélnek, ők meg már kétszer élesben, először pilótával, majd most nélküle, megmutatták a levegőben.
Első repülés az electric multicopter rendszerrel 2011-ben. A képen ül a feltaláló a gömbön, kezében egy modellrepültetéshez használt távirányító, amivel hagyományos parancsot ad a gömbben levő számítógépnek. Az meg úgy hangolja össze a 18 elektromos hajtású kis rotort, hogy az arra menjen, amerre a parancs kéri. Egyből benn van a távirányítás, hiszen az utas ül a gömbön, a pilóta meg akár a földről irányítja. De ezt a parancsot nemcsak dzsojsztikkal, hanem hanggal, térképre bökéssel, bármivel meg lehet adni, sőt előre is be lehet vinni a számítógépbe.
Start-upként az alapítók két irányba vitték tovább a fejlesztést.
A pilótás változatban – Volocopter VC200 – az a nagyszerű, hogy Volocopter vezetése egyszerűen megtanulható. Nincsenek pedálok, mint a helikopterben, a dzsojsztik mozgatásával lehet parancsot adni, ha elengedi a pilóta a dzsojsztikot, akkor lebeg a gép, sőt le is tud szállni egy idő után magától. A videón idén tavasszal Friedrichshafenben tartott egy rövid oktatást erről Alex Zosel, az egyik feltaláló-alapító.
A másik irány a pilóta nélküli változat, amit a képen a gép mellett látható koronaherceg támogatásával már tesztelnek Dubajban. Két éve találkoztam először Alex Zosellel, mikor a Volocopterben beszélgettünk, azt mondta, hogy egy hanyag mozdulattal legszívesebben eldobná a dzsojsztikot, mert igazából semmi szükség nincs rá. Erről szól a pilóta nélküli változat.
Nem véletlenül került az Intel Las Vegasban most a középpontba, aki többek között a Mercedes jövő laboratóriuma és mások mellett befektetett a cégbe, hiszen a Volocopter agya a számítógép. A megrendelő mobilon megadja az induló és célállomást, mert egyelőre csak légi taxi drosztokról tervezik a szolgáltatást. Mikor az utas beszáll, akkor már az utat a robotpilóta beprogramozta. A repülés során olyan érzékelőkkel van felszerelve a pilóta nélküli repülő taxi, amelyek mérik a szelet, látják a repülési akadályokat és a másodperc tört része alatt adnak parancsot a 18 elektromos motorral hajtott rotoroknak a korrekcióra.
A biztonságról már beszéltem, nyilván itt is minden meg van többszörözve, mint a nagy repülőgépeken általában, másrészt a gépre mentő ernyő is biztosan felszerelésre kerül, ahogy az kisgépeknél ma már szokás. Az Intel vezére a színpadon a beszélgetésen első utasként a biztonság érzése mellett azt a csodálatos érzést emelte ki, hogy az utas gyönyörködhet a városi táj szépségében. Nemcsak kiemelik a dugóból úgy, hogy nem kell a föld alá mennie, hanem még bónuszként egy városi sétarepülési élményt is kap a gyors célba jutás mellett.
Ahogy eddig, továbbra is követem a Volocopter útját és a hét végén a CES többi repülési témájáról is írni fogok.
Forrás: Volocopter