WIZZ AIR 20 éves: 400 millió utas, ebből 50 millió Magyarországról
Az Európai Unióba való belépéssel a kelet-európai országoknak is nyitott lett az európai égbolt. Váradi József néhány társával erre a pillanatra várva egy évvel korábban megalapította a Wizz Air ultra diszkont légitársaságot. 2004 május 19-én Katowicéből, másnap 20-án Budapest Ferihegyről indult az első járatuk London-Lutonba.
Rövid videóval köszöntjük a Wizz Air 20 éves születésnapját.
Nemsokára a Repülni JÓ is 20 éves lesz, sokszor hallottam Váradi vezérigazgatótól a siker titkát, miszerint az egy utas-kilométerre jutó minél kisebb önköltségből lehet jó árakat adni. Egyfelől a legmodernebb repülőgépek és a folyamatos innováció, másfelől a brutál évi kétszámjegyű növekedés alapozza meg ezt.
Bejött a gépválasztás, hiszen az Airbus A320 család képes volt a 240 széket elérni az A321 változattal. Aztán jött a neo halkabb, kevesebb üzemanyag fogyasztással. A neo változat gyári berepülésében a Wizz Air volt az egyik gyakorló légitársaság. Budapestre házhoz hozták, mi is felmehettünk a fedélzetre a sok műszer közé. Azóta jönnek a neo-ok, a gépátvételek a kovid alatt sem álltak le.
Nem véletlen, hogy kiemelt ügyfél az Airbusnál a légitársaság, 500 gépes flottát tervez az évtized végére, most 208-210 repülőgépből áll a flotta. Amely folyamatosan zöldül, keverik és növelik a SAF üzemanyagot a kerozinba. Másrészt a nagyhatótávú Airbus A321 XLR első példányaiból 40 feletti a rendelés, nemsokára azok is érkeznek.
A Wizz Air 53 ország közel 200 célállomására repül, több országban piacvezető. 20 év alatt 400 millió utassal maradt az organikus növekedésnél, nem vett meg más légitársaságot, inkább újakat alapított . Ma már a Wizz egy légitársasági csoport négy taggal. Az induló magyar cég mellé a Brexit miatt jött a brit, aztán Abu Dabi székhellyel terjeszkedett a Közel-Keleten, végül Wizz Air Malta zárja a sort.
A Wizz Air ugyan kinőtte Magyarországot, de szíve csücskében remélem mindig magyar marad. A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren a legnagyobb légitársaság, Debrecent megnyitotta a világ számára. Sajnos a Balatonba egyelőre csak bele kóstolt, de bízzunk a növekedési igényben. Jelenleg 31 ország 66 célállomása érhető el tőlünk.
A Wizz Air közel 50 millió utast szállított születése óta Magyarországra, illetve Magyarországról, Itt a szimulátor központja, irodája már a Kopaszi gátnál és még folytathatnám a magyar jelleget. Akárhogy nézzük, ők a magyar nemzeti légitársaság, hiszen a légi egyezményekben a kijelöléseket sikeresen pályázza meg. Másrészt a kovid alatt intenzíven részt vett a védekezésben, az olimpiai csap és a futball válogatott királyi szállítója. Képezi a magyar légierő pilótáit, a magyar állam Airbus A330 cargo gépét is ő üzemelteti.
A növekedés folytatódik, idén már 60 millió utast terveznek. Néhány nemrég bejelentett konkrét fejlesztéssel zárnám írásomat. A második szimulátor központ Rómában épül, a rendszeres utazóknak fokozatosan bevezetik a bérletet Multipass néven. Feltűnt célállomásként India és egészen friss hír a Szaud-Arábiának felajánlott évi egymillió szék többek között London felé is.
Címképen a Wizz Air alapító vezérigazgató, Váradi József