Wizz Air már Indiába készül két irányból is
A múlt héten az Európai Unió és India Új Delhiben közel 300 szakember részvételével légiközlekedési csúcstalálkozót tartott, melyen Váradi József, a Wizz Air légitársasági csoport vezérigazgatója is részt vett.
Az EU India harmadik legnagyobb kereskedelmi partnere a világon. Ennek ellenére évente csak 2,3 millió légiutas repül ebben a viszonylatban. Több mint 60 százalékuk pedig átszállással érkezik. A 27 európai tagállamból csak 6 kötött nyitott égbolt megállapodást, igy hatalmas potenciál van a közvetlen légi összeköttetésben ezen a piacon.
A több mint egymilliárd népességű Indiában a Covid előtti 10 év alatt meghatszorozódott a légiutasok száma több mint 340 millióra. Az indiaiak tartani kívánjak az erős fejlődési ütemet. Egyfelől adócsökkentéssel és engedélyekkel ösztönzik a külföldi beruházásokat a légi iparban. Másfelől a nemzeti légitársaság, az Air India tulajdonosa, a TATA konszern nemrég a kereskedelmi repülés történetének legnagyobb egyedi rendelését tette meg. Benne 250 repülőgép az európai Airbustól és 220 darab az amerikai Boeingtől.
A csúcstalálkozó céljai közt szerepelt, hogy a résztvevők átfogó légi közlekedési megállapodást hozzanak létre. Cél a forgalmi jogok liberalizálása – magyarán a nyitott égbolt – és a széndioxid kibocsátáscsökkentés felgyorsítás a két régió között.
A tanácskozáson Adina Valean, az Európai Unió közlekedési biztosa szerint az összefogás elengedhetetlen annak érdekében, hogy az európai légitársaságok hatékonyan, fenntartható módon és biztonságosan működhessenek, valamint, hogy az utasok megfizethető áron férjenek hozzá az úti célok széles választékához.
Az indiai fél képviseletében Jyotiraditya Scindia polgári légi közlekedési miniszter szintén online módon hangsúlyozta, hogy nagyobb együttműködésre van szükség a légi közlekedés zsúfoltsága, a biztonság és a környezettudatosság területén.
Váradi József a Wizz Air vezérigazgatója – címképen a második – bemutatta, hogy milyen kölcsönös előnyökkel járhatnak a nyitott égboltról szóló megállapodások. Szerinte szükség van erre Indiában is.
Wizz Air járatok Indiába két irányból
Váradi József a tanácskozás előtt Aviaton Week lapban beszélt a légitársaság indiai terveiről. A legkézenfekvőbb megoldás az Egyesült Arab Emírségek és India közötti erős keresletre alapozva a légitársaság járatokat indítson Indiába Öböl menti leányvállalatán, a Wizz Air Abu Dabi-n keresztül. Abu-Dabi a Wizz Air csatlakozási pontja is lenne Európához. A leányvállalat jelenlegi nyolc gépe egy év alatt megduplázódik. Hosszabb távon a légitársaság érdekelt abban, hogy India közvetlenül az európai hálózathoz csatlakozzon. Különösen akkor, ha az Airbus A321XLR, vagyis a hosszú távra képes egy folyosós Airbus gép elérhetővé válik. Ezt Váradi jövő év végére várja, akkor kezdi el a gyár a Wizz által megrendelt 47 darab ilyen típus szállítását. Ez a gép a London – Delhi távolság mellett képes még India néhány más városába is repülni.
A csúcstalálkozón külön téma volt a nők minél nagyobb bevonása a légi iparba. Indiában a légitársasági pilótanők világelsők a maguk 15 százalékos részarányával, miközben az átlag csak 5 százalék. A képen középen Zoya Agarwal kapitány, az Air India pilótája, aki parancsnoka volt India eddigi leghosszabb légijáratának. Amely India és Amerika Szilicium völgye között teremtett közvetlen összeköttetést csupa női pilótával.
A felek szerint a csúcstalálkozó sikeres volt. Megállapodtak abban, hogy folytatják a párbeszédet és megvizsgálják, miképpen tehetnék szorosabbá az együttműködést a légi közlekedési ágazatban.
A címképen az Air India vezetője, Váradi József, az indiai repülőterek állami felügyelője, a bécsi reptér igazgatója, a Lufthansa és mellette a Air France-KLM fejlesztési vezetői a csúcstalálkozó nyitó beszélgetésén.
Források: EU Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága és a Wizz Air