Wizz Air repülhet majd a tengeren túlra
Mozgalmas hete van Váradi József Wizz Air vezérigazgatónak. Hétfőn még Debrecenben nyilatkozott a Wizz Air növekvő vidéki szerepéről, ma meg már Párizsban az extra hosszú útra képes Airbus A321-ból rendelt 20 darabot. Irány a tengerentúl.
Kezdjük az utóbbival és kicsit korábbról még egy magyar szállal. Udvarházy István, a repülőgép lízing guru annak idején rábeszélte az Airbust a Dreamliner versenytársának kifejlesztésére. Részletesen írtam erről az Origo cikkemben. Ha ma nem lenne az Airbus A350, akkor a Boeing monopolhelyzetbe került volna. Igy meg az Airbusé lett a világon a leghosszabb repülőjárat cím is Szingapúr New York között.
A világban ma is csak az Airbus-Boeing duopolium játszik, hiszen a regionális repülőgép piacon nemrég felfalták a Bombardiert és az Embraert is. Mivel a diszkont légitársaságok a kontinensen belüli piacon a legerősebbek, de folyamatosan kacérkodnak a tengeren túli útvonalakkal. Minkét óriás kereste nekik az egyfolyosós piacon felfelé a tengeren túli nyitást.
Párizsból nézve az Airbus járt el bölcsen, amikor nem gondolkodott új típusban, hanem a 320-as családot „hizlalta”, variálta tovább. A Boeing erre a kihívásra új típust B797 közkeletű néven fejleszt, miközben a 737 MAX balesetek és földre parancsolások miatt nehéz napokat él át.
Udvarházynak lehetett háttér szerepe ebben az Airbus döntésben, hiszen hétfőn az ő amerikai lízingcége vehette meg az Airbus A321 XLR gépből az első 27 darabot. Amihez ma az Indigo Partners csoportos vásárlása csatlakozott 50 darabbal, benne a legnagyobb a Wizz Air rendelés volt 20 repülőgéppel.
Az elmúlt években én is sokszor hallottam Váradi vezérigazgató válaszát, aki az egyfolyosós repülőgépes modell képességeihez ragaszkodva nem látta a hosszabb távú járatok lehetőségét. Egy Budapest Dubaj több mint öt óra lehetett a maximum. Az idén tavasszal már volt egy kisebb távolsági bővülés, amikor megjött Pestre az első A321neo, amely főleg a hajtóművek szerényebb fogyasztása miatt már 7500 km hatótávú. Nemrég be is jelentették a napi járatot ősztől Dubajba az eddigi heti kettő helyett.
Az új szerződésben megrendelt A321 XLR szintén 239 székes lesz. Maximális felszálló tömege viszont meghaladja a 100 tonnát és 8700 km lehet a hatótávolsága, ezért mondta róla Váradi:
Az A321XLR kategóriájában a leghatékonyabb repülőgép. Nagyobb hatótávolságának köszönhetően megnyitja a lehetőséget a Wizz Air számára, hogy összekösse a WIZZ térképének egymástól eddig elérhetetlen távolságra lévő úti céljait, és ezzel még tovább bővítse hálózatát. Jelenleg számos 5-6 órás útvonalat repülünk utasaink megelégedésére, az XLR révén pedig akár 7-8 órás útvonalakon is kínálhatjuk majd kiváló ár-érték arányú és magas színvonalú szolgáltatásunkat.
Hétfőn Debrecenben Papp László polgármester bejelentette, hogy állami segítséggel a jelenlegi gurulóút elbontásával megépítik a második felszállópályát 45 méter szélesen 2500 méter hosszan és a legmodernebb leszálló berendezéssel. Folyamatosan növelik az utaskiszolgálás elemeit, idén már 600 ezer utast várnak.
Váradi József pedig kiemelte, hogy Debrecen Magyarország második gazdasági-kulturális központja lehet, emiatt stratégiai szemmel is tekintenek a városra. A Wizz Air hét éve repül innen, eddig több mint 1,6 millió utast szállítottak, ma már két bázisgép üzemel a reptéren. Ide lehetne telepíteni a karbantartó bázist és a debreceni egyetemmel közösen a pilótaképzést is, mondta hétfőn a vezérigazgató.
Talán jelképes lehet, hogy a kettő budapesti mellé egy harmadik szurkolói járatot is bejelentettek, amely ősszel Debrecenből repül Irországba a magyar labdarúgó válogatott EB meccsére.
A héten még több cikkben foglalkozunk a párizsi légi parádén történtekkel.
Forrás: Wizz Air légitársaság és Airbus