X-59, szuperszonikus utas repülés lecsendesített hangrobbanással?
NASA megrendelésére a múlt héten a Lockheed Martin (LM) bemutatott egy kísérleti repülőgépet, az X-59-t. Quiet Supersonic Transport célra rövidítéssel adták neki a QueSST nevet. Mennydörgésszerű hangrobbanás helyett tompa puffanás, halkabb döngés?
Friss rövid videómon a Concorde, ami felszálláskor is elég hangos, de amikor átlépte a hangsebességet, mintha dörgött volna az ég. Emiatt 1973-ban Amerikában, majd az egész világon megtiltották a szárazföldi légtérben a hangsebesség feletti repülését. Hiába bizonyított, tette meg 2 Mach sebességgel repülve három és fél óra alatt a London-New York távolságot, beszorult a tengerek közé.
1985-ben például a Concorde – az MTI képén – turistacsoportot hozott Londonból Ferihegyre, de csak a tenger feletti kerülő körön tolhatták fel a pilóták a gázkart úgy isten igazából. Ezért tovább tartott az út, mint egy sima menetrend szerinti jettel.
A tilalom, az olajár robbanás és a csak 100 utasülés miatt 20 darab előtt leálltak a gyártásával, 20 éve egy párizsi baleset pedig a Concorde-t végleg levette az égről.
De az utasok gyors repülés utáni vágya, mint kereslet megmaradt. A Concorde és a TU-144 Konkordszkij pedig csak a múzeumokat csinosította.
NASA mint kormányzati szerv is felkarolta az igényt, 2010 körül a mennydörgésszerű hangrobbanás ellen hirdetett programot. Legfontosabb kitételként egy autó ajtó hangjához, 75 decibel alá kellett szorítani a korábbi 110 decibel körüli hanghatást.
Az LM pályázott rá és 2013-ban kezdte meg az X-59 fejlesztését, a múlt héten tolták ki ünnepélyes keretek között a gépet a közönség elé a hangárból.
A gép első ránézésre olyan, mint egy dárda. A 30 méter hosszú törzs több mint 11 méteres orral kezdődik. A pilótafülke előre néző ablak nélkül beleolvad a dárdába, miként a hajtómű is viszi tovább a vonalat. A törzsre két 10 méteres deltaszárny készült. Ez a kissé fura forma szétteríti a hangsebesség feletti repüléskor kiszorított levegőt, a lökéshullámokat, halkabb lesz tőle a hanghatás.
A videómban láthattuk, hogy a Concorde pilótáinak a lehajtható orr biztosította a fel- leszálláskor a kilátást. Itt a kamera néz majd előre és vetíti ki a képet a pilótának a süllyesztett fülkéjébe. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy az X-59 pilóta nélkül is repülhetne, fel is vetették ezt Lockheedék. Az elmúlt évtized közepén már az X-repülők világában elfogadott volt az okos robotpilóta, bővebben írtam erről az X-47B óriás drón kapcsán.
Viszont a NASA ragaszkodott az egy berepülő pilótához, hiszen az X-59 egy tapasztalatszerzésre készült repcsi. Relatíve lassú is, csak 1,6 Machot tud, mérni fogják majd a hanghatásokat a szárazföldön, hogy hozza-e az ígért formáját.
A szokásos berepülő program elemeivel, végén a gyors taxizás pici elemelkedés teljesítése után még ebben az évben ígérik a szűzfelszállást. 10 éves belül akár utasszállító méretű gépre növekedhet, de mit kezdenek majd ekkora nózival az utaskapuk a repülőtereken?