ZeroAvia szűzrepülés hidrogénhajtással
A múlt héten történelmet irt egy hat személyes Piper Malibu 350 repülőgép Anglia egén. Ez a gép volt a világon az első kereskedelmi méretű repülőgép, amely hidrogénhajtással tett egy bővebb iskolakört egy nagy ígérettel. Pár hónap múlva 400 kilométer lesz a táv egy felszállással és fele üzemelési költséggel.
A jövő repülőgépeinek fejlesztésében két irányzatot írhatnék körül. Az egyik az mindenben újra törekszik, a másik pedig csak a hajtásrendszert cseréli le. Jó neki a régi sárkány, akár 60 év feletti is lehet, ők a sikeresebbek.
A recept elektromotorok, inventer és akkumulátorok általában. Itt a legnagyobb gond az akkumulátorok mai kicsi kapacitása. Kell egy erőmű, ami többnyire a levegőben a repülés során áramot termel, erre jó lehet akár egy autómotor is.
Igazából ez egy félmegoldás, kicsit zöldül vele a repülés. Akkor zöldül nagyot, ha az erőmű se hagyományos, ilyen a hidrogén cellás áramtermelés.
Maga a hidrogéncella a közlekedés különböző területein már elfogadott. Autó, hajó, vonat mellett négy éve a Pipistrel négy személyes hidrogén hajtású tandem géppel is repültek egy kört, de az óta a hidrogénhajtású repülésről nem nagyon lehet hallani.
A ZeroAvia fejlesztő cég pár éve jött létre, többnyire orosz nevű emberek alapítottak. Megpályázták az brit kormány HyFlyer projektjét, ami a zero emissziós repülést támogatja. Nemcsak pénzt nyertek, hanem különböző e témával foglalkozó intézetek közreműködését is. Együttműködnek a Toyota autógyártóval is, mint a képen látható.
Nekik a régi jól bevált repülőgépek közül a Piper 6 személyes Malibu 350 változata volt a szimpatikus, azt változtatták. Első körben a hajtásrendszert kicserélték egy szokványos elektromos rendszerre, amit akkumulátorok tápláltak. Idén nyáron emelkedtek vele először a levegőbe.
A következő lépcső, hogy az akkumulátorok mellé, inkább helyett kell egy hidrogén erőmű. A hidrogént bevezetik az üzemanyag cellákba, ahol áram és víz keletkezik. A hidrogént nagy nyomáson tárolják, a jobb szárny alatt látható egyelőre a tartály.
A szűzrepülésen pilótaként a cég vezetője, Valerij Miftakov ZeroAvia vezérigazgató ült a kormány mögött. Jelen volt az új brit repülésügyi és tengerészeti miniszter, Robert Courts, ő töltötte be egy gombnyomással a repülés előtt a hidrogén üzemanyagot.
Ezen a napon nemcsak a repülés volt a világszenzáció, hanem a hidrogéntermelő és üzemanyagtöltő mozgó kamion is a cranfieldi repülőtéren. Utóbbit az Európai Tengeri Energiaközpont fejlesztette elsődlegesen kereskedelmi repülőgépek meghajtására. Lehet, hogy fordítva szereli fel a ZeroAvia a jövőben a szárnyra a szükséges nagyobb hidrogén tartályt.
A koronát erre az üzemmódra a ZeroAvia azzal teszi fel, ha az év végén Corkból indulva egy San Francisco – Los Angeles távolságot repülnek majd.
Aztán jönnek a nagyobb gépek, ígérik, a következő években 20 – 50 – 100 – 200 személyesek. Mindez húsz év alatt teljesen átalakítja a regionális repülést.
Forrás: ZeroAvia